فوز

برای ما رضای او

 

 

نوای دل تنگی

 روزی که از فارغ التحصیل شدم فکر نمی کردم که یه روزی برای رفقا و شهر و دانشکده چنان دل تنگ بشم که حالم تغییرکنه اما این اتفاق خیلی زود افتاد و بعد از اون بارها و بارها با این احساس در تنهایی خودم دوست داشتم یه روز دیگه از اون روزا برگرده .

ولی صد حیف که اون روز ها بر نمی گرده . نمی دونم چرا تا حالا این طوری دلم برای امام زمانم که سال هاست دیگه حضورش در کنارمون تکرار نشده تنگ نشده . با این وضع نمی دونم به چه جرآتی خودومو شیعه می دونم ؟

 آیا اصلا می تونم به خودم بگم محب آقا ؟......

 

 



چهار شنبه 31 خرداد 1391 |

افتخار کعبه....

 کعبه خانه خداست . خانه ای که با دست آدم ابوالبشر بنا و با زحمت و تلاش ابراهیم و اسماعیل ترمیم شده است. بیت الله الحرام در عمر چند هزار ساله اش حوادث ماندگار فراوانی را به خاطر دارد، اما مباهات کعبه به هیچ یک از انها نیست. کعبه باید به چیزی مباهات کند که صاحبش نیز به آن مباهات می کند. 

به دهم رجب 33 سال پس از عام الفیل . ولادت علی

برگرفته از «صبح صادق»


طبقه بندی: روایات و احادیث  

شنبه 27 خرداد 1391 |

رهبر جوان

 در سال 1368 وقتی ایشان ( امام خامنه ای ) برای رهبری انتخاب شدند عده ای به آیت الله بهجت گفتند : آقای خامنه ای جوان است برای رهبر شدن آیت الله بهجت در جواب آن عده فرمودند : همان یکبار که گفتند حضرت علی (ع) جوان است و ایشان را از خلافت منع کردند برای هفت پشتمان کافی است.



دو شنبه 22 خرداد 1391 |

ایستگاه صلواتی

 دوتا از بچه‌ها يك غول را همراه خودشان آورده بودند و هاي‌هاي مي‌خنديدند. گفتم: اين كيه؟ گفتند: عراقي! پرسيدم: چطوري اسيرش كرديد؟! با خنده گفتند: از شب عمليات پنهان شده بود، تشنگي بهش فشار آورده بود با لباس بسيجي‌هاي خودمان امده بود ايستگاه صلواتي شربت بگيره بعد كه شربت گرفته پول داده بود!! اينطوري لو رفته!!



طبقه بندی: روایات و احادیث  

دو شنبه 22 خرداد 1391 |

ماه رمضان امسال یک سریال ضد ایرانی و ضد شیعی در راه است

وهابيون كه در دشمني با اهل بيت عليهم‌السلام، از هيچ اقدامي فروگذار نمي‌كنند و چه از طريق زباني و كلامي و چه از طريق رسانه‌اي تلاش دارند تا چهره حضرت علي‌(ع) را كه مقتدا و نماد تشيع علوي است، مخدوش كنند- با آنكه تاريخ اسلام نشان داده است هيچ‌گاه چراغ تشيع با چنين دسيسه‌هايي به خاموشي نگراييده و هر روز بر روشنايي آن افزوده مي‌شود‌- حالا در جديد‌ترين اقدام تفرقه‌افكنانه خود اقدام به توليد سريال «عمربن خطاب» با تحريف تاريخ كرده‌اند.

به گزارش خبرنگار «جوان»، «عمر بن خطاب» كه قرار است ماه رمضان امسال در شبكه‌هاي مختلف تلويزيوني پخش شود، سريالي ويژه ماه مبارك رمضان است كه اين بار نه از سوي شبكه‌هاي ايراني بلكه توسط شبكه‌اي توليد شده كه گرايش آن به جريان‌هاي وهابي و ضد شيعه كاملاً محسوس است و به همين دليل از هم اكنون بايد نگران اين محصول تلويزيوني بود؛ همچنان كه سال گذشته پخش سريال «الحسن و الحسين» باعث بروز نگراني هايي در ميان شيعيان شد.

پس از پخش سريال تلويزيوني مختارنامه و بازتاب‌هاي مثبت آن، خبرهايي از نارضايتي بخشي از جامعه تندروهاي وهابي با پخش اين سريال شنيده شد و حتي پخش آن در كشورهايي مانند عربستان نيز ممنوع شد. وهابيون تندرو كه در عربستان مركزيت دارند و در مكالمات سياسي از آنان با عنوان «سلفي ها» نام برده مي‌شود، تمايل چنداني به نفوذ و گسترش فرهنگ شيعه در جوامع اسلامي ندارند. در كنار اين عدم تمايل، استقبال مخاطبان دنياي اسلام از پخش سريال‌هايي مانند «يوسف پيامبر» و «مختارنامه» كه محصول جامعه شيعي ايران هستند، آنها را به شدت دچار هراس كرده و بر همين اساس بخشي از مقابله آنها با جهان شيعه اين روزها در «جبهه فرهنگي» شكل مي‌گيرد. جبهه‌اي كه تاكنون شاهد تحركات فراواني از قبيل ساخت سريال و راه‌اندازي شبكه‌هاي تلويزيوني بوده است و البته دامنه آن به همين جا محدود نشده است.

سريال «عمر بن خطاب»
«عمربن خطاب» از محصولات MBC است كه همزمان با پخش از شبكه‌هاي مختلف عربي، قرار است از يكي از همين شبكه‌ها به زبان فارسي دوبله و پخش شود. سريالي كه شواهد و بررسي‌هاي مختلف و نيز سابقه سازندگانش نشان مي‌دهد كه تنها قرار نيست سريالي نمايشي و داستاني باشد و در پس روايت داستان خود قصد تحريف تاريخ و نيز تحقير شيعيان را دارد

و به همين دليل ضرورت دارد تا از همين حالا، هم در ميان مسئولان تلويزيون و هم مسئولان ديگر دستگاه‌هاي فرهنگي، وحدتي براي مقابله با اين اثر و خنثي‌كردن توطئه‌هاي سازندگان آن شكل بگيرد تا مانع از تحقق اهداف سازندگان اين سريال شود كه قصد دارند با شبهه‌افكني در جامعه مسلمين ـ آن هم در شرايطي كه مسلمانان بيش از هر زمان ديگري نيازمند وحدت هستند ـ مانع از وحدت آنان شوند.
موضوع اين سريال از چند جنبه داراي اهميت است. كه يكي از آنها «فتوحات منجر به فتح ايران» است. البته تماشاي تيزر موجود از اين سريال هم نشان مي‌دهد كه سازندگان آن توجه ويژه‌اي به اين مسئله داشته‌اند و بحث فتوحات را به شدت پُررنگ كرده‌اند.

آنچه كه از تماشاي اين صحنه‌ها در نگاه اول ديده مي‌شود اين است كه پرداخت تصويري اين صحنه‌ها به شدت شبيه به سريال مختارنامه است و حتي كلاه و لباس ايرانيان حاضر در صحنه‌هاي جنگ قادسيه كه در اين سريال به تصوير كشيده شده نيز كاملاً منطبق بر الگوي سريال مختارنامه به تصوير كشيده شده است.

تقابل لشكر مسلمانان با ايرانيان و نيز شكست سهمگين ايرانيان در جنگ با لشكر اسلام از آن نكاتي است كه پرداخت انحرافي سازندگان سريال با نگاهي افراطي به‌نوعي فتوحات اسلام را به موضوع تقابل «عرب و عجم» تقليل داده و با يادآوري خاطره شكست ايرانيان، بيشتر به دنبال تحريك احساسات ملي‌گرايانه افراطي موجود در دو طرف (ايران و عرب) است.

ضمن آنكه در اين سريال به گونه‌اي زمينه‌سازي شده كه گويي انگار امام‌علي(ع) اعراب را به حمله به ايران و كشتار ايرانيان تشويق كرده است! البته در اين سريال قرار است چهره امام علي‌(ع) نيز به تصوير كشيده شود كه اين موضوع جاي اما و اگرهاي فراواني دارد.

سريال را چه كساني توليد كرده‌اند؟
نكته جالب توجه اينكه تيم سازنده اين سريال هاليوودي بوده‌اند و تمامي كارهاي فني سريال در فرانسه انجام‌شده است. اين سريال به زبان‌هاي اسلامي مختلف مانند فارسي، اردو و مالايي و همچنين زبان‌هاي زنده دنيا از جمله انگليسي و فرانسوي دوبله و پخش خواهد شد و چنين تدارك عظيم و گسترده‌اي قطعاً از برنامه‌ريزي گسترده آنها حكايت دارد.

نبايد در اين ميان از سكوت يا بي‌خبري مديران سينمايي كشورمان بي‌تفاوت گذشت. اين سريال دوسال گذشته در بازار فيلم جشنواره كن حضور داشته است، جشنواره‌اي كه مديران سينمايي ايران علاقه وافري براي حضور در آن دارندو هر ساله شاهد حضور پرتعداد و در عين حال بي‌خاصيت آنها در كن فرانسه هستيم.

اگر در همان دو سال گذشته مديران سينمايي به اين امر اعتراض مي‌كردند و نسبت به توليد و پخش آن هشدار مي‌دادند، بدون شك اوضاع در حال حاضر بسيار متفاوت‌تر بود. روزنامه «جوان»، در گزارشي مفصل در ويژه نامه فيروزه، روز دوشنبه به اين مسئله بيشتر خواهد پرداخت.

برگرفته از پورتال مصاف



دو شنبه 22 خرداد 1391 |

خطبه بی نقطه حضرت علی(ع)

 خطبه بی نقطه حضرت علی(ع)

الحَمدُ لِلّهِ أهلِ الحَمدِ وَ أحلاهُ، وَ أسعَدُ الحَمدِ وَ أسراهُ، وَ أکرَمُ الحَمدِ وَ أولاهُ. الواحدُالأحَدُ الصَّمَدُ، لا والِدَ لَهُ وَ لا وَلَدَ. سَلَّطَ المُلوکَ وَ أعداها، وَ أهلَکَ العُداةَ وَ أدحاها، وَ أوصَلَ المَکارِمَ وَ أسراها، وَ سَمَکَ السَّماءَ وَ عَلّاها، وَ سَطَحَ المِهادَ وَ طَحاها، وَ وَطَّدَها وَ دَحاها، وَ مَدَّها وَ سَوّاها، وَ مَهَّدَها وَ وَطّاها، وَ أعطاکُم ماءَها وَ مَرعاها، وَ أحکَمَ عَدَدَ الاُمَمِ وَ أحصاها، وَ عَدَّلَ الأعلامَ وَ أرساها. الاِلاهُ الأوَّلُ لا مُعادِلَ لَهُ، وَلا رادَّ لِحُکمِهِ، لا إلهَ إلّا هُوَ، المَلِکُ السَّلام، المُصَوِّرُ العَلامُ، الحاکِمُ الوَدودُ، المُطَهِّرُ الطّاهِرُ، المَحمودُ أمرُهُ، المَعمورُ حَرَمُهُ، المَأمولُ کَرَمُهُ. عَلَّمَکُم کَلامَهُ، وَ أراکُم أعلامَهُ، وَ حَصَّلَ لَکُم أحکامَهُ، وَ حَلَّلَ حَلالَهُ، وَ حَرَّمَ حَرامَهُ. وَ حَمَّلَ مُحَمَّداً (صَلَّ اللهُ عَلَیهِ وَ آلِهِ) الرِّسالَةَ، وَ رَسولَهُ المُکَرَّمَ المُسَدَّدَ، ألطُّهرَ المُطَهَّرَ. أسعَدَ اللهُ الاُمَّةَ لِعُلُوِّ مَحَلِّهِ، وَ سُمُوِّ سُؤدُدِهِ، وَ سَدادِ أمرِهِ، وَ کَمالِ مُرادِهِ. أطهَرُ وُلدِ آدَمَ مَولوداً، وَ أسطَعُهُم سُعوداً، وَ أطوَلُهُم عَموداً، وَ أرواهُم عوداً، وَ أصَحُّهُم عُهوداً، وَ أکرَمُهُم مُرداً وَ کُهولاً.صَلاةُ اللهِ لَهُ لِآلِهِ الأطهارِ مُسَلَّمَةً مُکَرَّرَةً مَعدودَةً، وَ لِآلِ وُدِّهِمُ الکِرامِ مُحَصَّلَةً مُرَدَّدَةً ما دامَ لِالسَّماءِ أمرٌ مَرسومٌ وَ حَدٌّ مَعلومٌ. أرسَلَهُ رَحمَةً لَکُم، وَ طَهارَةً لِأعمالِکُم، وَ هُدوءَ دارِکُم وَ دُحورَ، عارِکُم وَ صَلاحَ أحوالِکُم، وَ طاعَةً لِلّهِ وَ رُسُلِهِ، وَ عِصمَةً لَکُم وَ رَحمَةً. اِسمَعوا لَهُ وَ راعوا أمرَهُ، حَلِّلوا ما حَلَّلَ، وَ حَرِّموا ما حَرَّمَ، وَ اعمِدوا رَحِمَکُمُ اللهُ – لِدَوامِ العَمَلِ، وَ ادحَروا الحِرصَ، وَ اعدِموا الکَسَلَ، وَ ادروا السَّلامَةَ وَ حِراسَةَ مُلکِ وَ رَوعَها، وَ هَلَعَ الصُّدورِ وَ حُلولَ کَلِّها وَ هَمِّها. هَلَکَ وَ اللهِ أهلُ الاِصرارِ، وَ ما وَلَدَ والِدٌ لِلاِسرارِ، کَم مُؤَمِّلٍ أمَّلَ ما أهلَکَهُ، وَ کَم مالٍ وَ سِلاحٍ أعَدَّ صارَ لِلأعداءِ عُدَّةً وَ عُمدَةً. اَللّهُمَّ لَکَ الحَمدُ وَ دَوامُهُ، وَ المُلکُ وَ کَمالُهُ، لااِلهَ إلّا هُوَ، وَسِعَ کُلَّ حِلمٍ حِلمُهُ، وَ سَدَّدَ کُلُّ حُکمٍ حُکمُهُ، وَ حَدَرَ کُلَّ عِلمٍ عِلمُهُ. عَصَمَکُمُ وَ لَوّاکُم، وَ دَوامَ السَّلامَةِ أولاکُم، وَ لِلطّاعَةِ سَدَّدَکُم، وَ لِلاِسلامِ هَداکُم، وَ رَحِمَکُم وَ سَمِعَ دُعاءَکُم، وَ طَهَّرَ أعمالَکُم، وَ أصلَحَ أحوالَکُم. وَ أسألُهُ لَکُم دَوامَ السَّلامَةِ، وَ کَمالَ السَّعادَةِ، وَ الآلاءَ الدّارَةَ، وَ الاَحوالَ السّارَّةَ، وَ الحَمدُ لِلّهِ وَحدَهُ.

معنی خطبه بی نقطه ی علی (ع)
ستایش مخصوص خدایی است که سزاوار ستایش و مآل آن است. از آنِ اوست رساترین ستایش و شیرین ترین آن و سعادت بخش ترین ستایش و سخاوت بار ترین(و شریف ترین) آن و پاک ترین ستایش و بلند ترین آن و ممتاز ترین ستایش و سزاوارترین آن.
یگانه و یکتای بی نیاز(ی که همه نیازمندان و گرفتاران آهنگ او نمایند). نه پدری دارد و نه فرزندی.
شاهان را (به حکمت و آزمون) مسلّط ساخت وبه تاختن واداشت. و ستمکاران (و متجاوزان) را هلاکت نمود و کنارشان افکند. و سجایای بلند را (به خلایق) رسانید و شرافت بخشید. و آسمان را بالا برد و بلند گردانید. بستر زمین را گشود و گسترش داد و محکم نمود و گسترده ساخت. آن را امتداد داد و هموار کرد و (برای زندگی) آماده و مهیّا فرمود. آب و مرتعش را به شما ارزانی داشت. تعداد اقوام را (برای زندگی) آماده و مهیّا فرمود و تعداد آن ها را برای زندگی در آن (زمین) به درستی. (و حکمت) مقرّر فرمود و بر شمار (یکایک) آنان احاطه یافت. و نشانه های بلند (هدایت) مقرّر فرمود و آنها را بر افراشته و استوار ساخت.
معبود نخستین که نه او را هم طرازی است و نه حکمش را مانعی. خدایی نیست جز او، که پادشاه است و (مایۀ) سلامت، صورتگر است و دانا، فرمانروا و مهربان، پاک و بی آلایش. فرمانش ستوده است و حریم کویش آباد (به توجّه پرستندگان و نیازمندان) است و سخایش مورد امید.
کلامش را به شما آموخت و نشانه هایش را به شما نمایاند. و احکامش را برایتان دست یافتنی نمود. آنچه روا بود حلال و آنچه در خور ممنوعیت بود، حرام شمرد.



طبقه بندی: روایات و احادیث  
برچسب ها: بی نقطه   علی   نهج البلاغه 

چهار شنبه 17 خرداد 1391 |

اللهم عجل لولیک الفرج

 

کوچ

بشر دوباره به جنگل پناه خواهد برد
به کوه خواهد زد
به غار خواهد رفت
تو کودکانت را بر سینه می فشاری گرم
و همسرت را چون کولیان خانه به دوش
میان آتش و خون می کشانی از دنبال
و پیش پای تو از انفجارهای مهیب
دهان دوزخ وحشت گشوده خواهد شد
و شهر ها همه در دود و شعله خواهد سوخت
و آشیان ها بر روی خاک خواهد ریخت
و آرزوها در زیر خاک خواهد مرد
خیال نیست عزیزم
صدای تیر بلند است و ناله های پیگیر
و برق
اسلحه خورشید را خجل کرده ست
چگونه این همه بیداد را نمی بینی
چگونه این همه فریاد را نمی شنوی
صدای ضجه خونین کودک عدنی است
و بانگ مرتعش مادر ویتنامی
که در عزای عزیزان خویش می گریند
و چند روز دگر نیز نوبت من و تست
که یا به ماتم فرزند خویش بنشینیم
و یا به کشتن
فرزند خلق برخیزیم
و یا به کوه به جنگل به غار بگریزیم
پدر چگونه به نزد طبیب خواهی رفت
که دیدگان تو تاریک و راه باریک است
تو یکقدم نتوانی به اختیار گذاشت
تو یک وجب نتوانی به اختیار گذاشت
که سیل آهن در رها ها خروشان است
تو ای نخفته شب و روزی روی شانه اسب
به روزگار جوانی به کوه و دره و دشت
تو ای بریده ره از لای خار و خارا سنگ
کنون کنار خیابان در انتظار بسوز
درون آتش بغضی که در گلو داری
کزین طرف نتوانی به آن طرف رفتن
حریم موی سپید ترا که دارد پاس
کسی که دست ترا یک قدم بگیرد نیست
و من که می دوم اندر پی تو خوشحالم
که دیدگان تو در شهر بی ترحم ما
به روی مردم نامهربان نمی افتد
پدر به خانه بیا با ملال خویش بساز
اگر که چشم تو بر روی زندگی بسته ست
چه غم که گوش تو پیچ رادیو باز است
هزار و ششصد و هفتاد و یک نفر امروز
به زیر آتش خمپاره ها هلاک شدند
و چند دهکده دوست را
هواپیما
 به جای خانه دشمن گلوله باران کرد
گلوی خشک مرا بغض می فشارد تنگ
و کودکان مرا لقمه در گلو مانده ست
که چشم آنها با اشک مرد بیگانه ست
چه جای گریه که کشتار بی دریغ حریف
برای خاطر صلح است و حفظ آزادی
و هر گلوله که بر سینه ای شرار افشاند
غنیمتی است که
دنیا بهشت خواهد شد
پدر غم تو مرا رنج میدهد اما
غم بزرگتری می کند هلاک مرا
بیا به خاک بلا دیده ای بیندیشیم
 که ناله می چکد از برق تازیانه در او
به خانه های خراب
به کومه های خموش
به دشتهای به آتش کشیده متروک
که سوخت یکجا برگ و گل و جوانه در او
به خاک
مزرعه هایی که جای گندم زرد
لهیب شعله سرخ
به چار سوی افق میکشد زبانه در او
به چشمهای گرسنه
 به دستهای دراز
به نعش دهقان میان شالیزار
 به زندگی که فرو مرده جاودانه در او
بیا به حال بشر های های گریه کنیم
که با برادر خود هم نمی تواند زیست
چنین خجسته
وجودی کجا تواند ماند
چنین گسسته عنانی کجا تواند رفت
صدای غرش تیری دهد جواب مرا
به کوه خواهد زد
به غار خواهد رفت
بشر دوباره به جنگل پناه خواهد برد



طبقه بندی:   

یک شنبه 14 خرداد 1391 |

حکایتی جالب

                         ابوحنیفه و بهلول:

روزی ابوحنیفه برای جمعی از شاگردانش سخنرانی می کرد به اونا گفت حرفی جالب از امام صادق(ع) شنیدم و با عقل اصلا جور در نمیاد

امام صادق گفته شیطان رو درون جهنم عذاب میدن

ابوحنیفه گفت چطور امکان داره وقتی شیطان خودش از جنس آتش هستش تو اون دنیا خدا با آتش عذابش بده

ابوحنیفه در ادامه گفت شنیدم که امام صادق گفته خدارو نمیشه دید

ابو حنیفه گفت مگه میشه چیزی وجود داشته باشه ولی دیده نشه

ابوحنیفه حرف دیگری هم زد گفت:ما هر کاری که انجام میدیم از جانب خداست (یعنی اگر حرف می زنیم خدا خواسته اگر راه می رویم خدا خواسته)

ناگهان بهلول از میان جمعیت کلوخی که از جنس خاک بود رو به سر ابوحنیفه زد و فرار کرد دیگر شاگردان به دنبال بهلول رفتند و آنرا دستگیر کردند و به نزد حاکم بردند

ابوحنیفه هم در حالی که از سرش خون می چکید و بسیار درد می کشید وارد شد

ابوحنیفه گفت جناب حاکم این فرد با کلوخ بر سر من زده و سرم بسیار درد می کند

حاکم از بهلول پرسید چرا این کار رو کردی

بهلول گفت : ابوحنیفه دروغ می گوید او خودش گفته شیطان چون از جنس آتش است پس توسط آتش عذاب نمی شود تو هم از جنس خاک هستی پس چطور می شود از این کار من آصیبی ببینی

و در ادامه گفت : تو خودت گفتی هر چیزی که دیده نمی شود پس وجود ندارد تو می گویی سرت درد می کند درد کو چرا دیده نمی شود پس تو دروغ می گویی

و در ادمه گفت: تو خودت گفتی ما هر کاری که انجام می دهیم از جانب خداست پس خدا خواسته که این کلوخ به سر تو بخوره

                                                                                                                           mohsen salari



طبقه بندی:   

پنج شنبه 8 خرداد 1391 |

ستونهاي غيرمرئي آسمان

 خداي بزرگ در آيه ی دوم سوره مباركه رعد مي‌فرمايد:

{اللَّهُ الَّذِي رَفَعَ السَّمَاوَاتِ بِغَيْرِ عَمَدٍ تَرَوْنَهَا}

«خداوند ذاتي است كه آسمانها را بدون ستونهايي كه شما آنها را ببينيد، برافراشت»

اين آيه کریمه با نحوه نگرش قدما به آسمانها مطابقت دارد؛ زيرا مردم قديم بالاي سر خود دنياي بزرگي را مشاهده مي‌كردند كه به خودي خود بر پاست و هيچگونه پايه و ستوني هم ندارد. امروز در عصر جديد نيز ملاحظه مي‌كنيم كه مردم زمان ما تفسير مشاهدات خود را در اين آيه مباركه مي‌توانند يافت؛ مشاهداتي كه از يك سو نشان‌دهنده اين امر است كه اجرام آسماني ظاهراً بدون هيچ ستوني در فضاي بي‌نهايت بر پا مي‌باشند، اما از سوي ديگر براي آنها ستونهاي غير مرئي وجود دارد كه اين ستونها در قانون جاذبه تمثيل و تعريف مي‌شوند.

آري! در واقع اين نيروي عظيم جاذبه است كه به اجرام آسماني كمك مي‌كند تا در جغرافياي معين خود باقي مانده و در مدارهايي منظم سير نمايند.

اگر دقّت كنيم، تعبير قرآن از قانون جاذبه به «ستونهاي غيرمرئي» تعبير معجزانه‌اي است؛ چه اگر قرآن كريم كتاب پروردگار بزرگ نمي‌بود، در آن صورت هزار و چهارصد سال قبل كه هيچ انساني در روي زمين به وجود ستوني براي اجرام آسماني معتقد نبود و حتي هيچ نظريّه‌اي هم در اين رابطه وجود نداشت، ديگر به ذكر جمله «بِغَيرِ عَمَداٍ تَرَونَهَا» كه براي مخاطبان قرآن در عصر بعثت، معني و مفهوم خاصي را به همراه نداشت، هيچ لزومي احساس نمي‌شد. اما از آنجا كه قرآن كريم تنها كتاب عصر بعثت نيست، بلكه كتاب معجز پروردگار تا يوم القيامه است بنابراين، تعابير علمي به كار گرفته شده در آن نيز تا روز قيامت كارآيي خود را محفوظ نگه مي‌دارند.



طبقه بندی: قرآنی  
برچسب ها: ستونهاي آسمان 

دو شنبه 3 خرداد 1391 |

ديدگاه علمي تغذيه در اسلام/ (فلينظر الانسان الي طعامه)

در اسلام مطالب بسياري درباره غذا و تغذيه موجود است که چون بررسي علمي در آنها به عمل نيامده، بعضي را اين تصور پيش مي آيد که نيروهاي ذخيره شده نزد اسلام فقط براي صفاي روح و تغذيه روان به مصرف رسيده و غذاشناسي اسلامي نمي تواند در ميان کتابهاي علمي غذايي جايي براي خود باز کند! و حال آنکه چنين نيست! و ما در اين مقاله و مقالات آينده برآنيم که با وجود عدم توانايي و دانايي در مقابل بيکران دانايي و توانايي خالق انسان، اندکي را از لابه لاي کتابها و... و با توجه به آيات و روايات، اندکي در اين وادي قدمي برداريم و در ادامه در ماه مبارک رمضان درباره فلسفه روزه نيز مطالبي چند برصفحه آوريم؛

پس از ستايش خداي متعال و درود بر نبي گرامي اسلام بايد بگوييم در بدن انسان دستگاهي قرار گرفته که خود دنيايي عظيم است چنان که حضرت علي(ع) درباره انسان فرموده که: اتزعم انک جرم صغير و فيک انطوي العالم الاکبر و انت الکتاب المبين...

چه بسيار بزرگ و شگفت انگيز مي باشد آنچه را دستگاه آفرينش در ساختمان بدن آدمي بويژه در دستگاه گوارشش قرار داده است.

ناف: سوراخ نيم بسته اي، اولين حفره اي که حيات از آن وارد مي شد يعني به جاي دهان راه تغذيه و ورود عامل بقاي حيات (غذا) بود.

محلي که مادر آنچه را براي نوزاد سود دارد از آن وارد مي کند و هر چيز که زيان آور است از آن خارج مي کند. پشت و بالاي ناف- شکم-دستگاه گوارش و عضو هاضمه شناخته شده، دستگاهي است که طب در شناسايي آن از هر عضو ديگري براي درمان، عقب ماندگي بيشتري نشان داده است. نبي اکرم(ص) و همه دانشمندان متخصص آن را طليعه دار و مبدا و خانه تمام بيماري ها مي دانند (المعده راس کل داء)، (المعده بيت کل داء.)

با تغيير دادن ماهيت آنچه به آن (معده)مي توان وارد کرد دخل و تصرف در صفات و اخلاق مي توان نمود!

با اندکي زعفران خنديد! با خوشه اي انگور شادمان گرديد! به وسيله دانه هايي از عدس ترشحاتي از بدن بويژه اشک را زياد نمود و...

آيا تا به حال چنين تصوري برايتان پيش آمد که فکر کنيد آب در عين حال که مرطوب مي کند از رطوبت جلوگيري کند يا آتش در آن واحد که مي سوزاند مانع از سوختن شود! ولي در دستگاه گوارش مي بينيم چنين وضع ظاهر متضادي هم هست!

اسيد معده با آنکه بايد بر قطعه اي از جدار معده سفت و سخت گاوي را که بلعيده ايم اثر کند بر جدار معده ظريف آدمي نبايد کوچکترين آزاري برساند.

اينکه نبي گرامي فرمود: معده سر تمام بيماري هاست، زيرا معده گيرنده است و اولين ظرفي است که براي ادامه حيات بر آنچه ريخته مي شود فعاليت آغاز مي کند!

اين ظرف (معده) به قدري مورد احترام است که پروردگار دوست مي دارد آنجا که ظرف به دوستانش تعلق دارد هميشه از پاکيزه ها و سازگارها پر شود!

(والطيبات من الرزق قل هي الذين آمنوا) (سوره اعراف)

غذاي خوب و رزق طيب را پروردگار براي مومنين مي خواهد.

توجه اسلام به مطالب غذايي

اسلام نه تنها با خوردن و لذت بردن از غذاهاي خوب وسازگار مخالف نيست بلکه با اختصاص دادن آن به مومنين چنين تغذيه اي را مورد ترغيب قرارداده است.

(کلوا من طيبات ما رزقناکم و اشکروالله ان کنتم اياه تعبدون) (سوره بقره)

رزق و روزي هاي پاکيزه را براي خوردن برگزينيد و خدا را شکر کنيد اگر خداپرستيد.

مومنين بايد خوب بخورند، شکرگزاري کنند، خدا را عبادت نمايند، هدف اصلي آفرينش جن وانس براي عبادت است (و ما خلقت الجن و الانس الاليعبدون) (سوره ذاريات)

لذا خوب خوردن و شکرگزاري کردن قسمتي از عبادت مي باشد، مگر ممکن است خوب غذا خوردن عبادت نباشد و حال آنکه آنگاه که پروردگار مي خواهد پيامبران خود را آنچنان معرفي نمايد که حق معرفي دارند مي فرمايد آنها احتياج به غذا داشتند. (ما جعلناهم جسد الاياکلون الطعام) (سوره انبيا)

(لياکلون الطعام و يمشون في الاسواق) و مي خورند و در بازارها راه مي رفتند. (سوره فرقان)

به علاوه اطاعت از مفاد اين دستور به ظاهر کوچک قرآن؛ فلينظر الانسان الي طعامه

1)فلينظر الانسان الي طعامه:

مگر حسن انجام وظيفه و عبادت نيست؟ هست! انسان بايد نظر کند به طعامش بايد بگوييم که نظر و رويت هر دو ديدن است اما نظر يک ديدن و بررسي علمي است و حالات زير در قلمرو آن.

2) فلينظر الانسان الي طعامه:

بايد توجه داشت که اين غذا از چه راهي به دست آيد. حلال نه حرام، تا همه به يکديگر اعتماد داشته، در نتيجه امور اجتماعي بويژه بازرگاني به هرج و مرج نيفتد.

3) فلينظر الانسان الي طعامه:

بايد نظر کند اين غذا که از مواد چربي و قندي و سفيده اي درست شده چگونه بدل مايتحلل مي شود و در معده و روده اش چه مي کند و چرا او را از فساد و تباهي و لاغري نجات مي دهد و چه مي شود که يک قسمت از آن ناخن و يکجا مو و جايي به مصرف گوشت واستخوان مي رسد. خون مي شود. رگ و پي و چشم و گوش و.... مي شود. خلاصه اينکه مسلمان بايد بداند شرايطي به علم فيزيولوژي و معرفه الاعضاء وقوف حاصل کند.

4) فلينظر الانسان الي طعامه:

انسان بايد نگاه کند به غذايش يعني بايد هنگام غذا خوردن به خوراک خود چشم بدوزد تا به سوءهاضمه دچار نشود.

5) فلينظر الانسان الي طعامه:

به طعام نگاه کنيد تا مهمان ناراحت نشود و به رغبت مشغول خوردن باشد.

6) فلينظر الانسان الي طعامه:

به غذاي خود بنگريد تا هسته اي و مويي و اجزايي غيرقابل هضم در ميانش نباشد.

7) فلينظر الانسان الي طعامه:

بايد توجه داشته باشد آب و خاک و خورشيد چگونه در خدمت تهيه غذا دست کمک به يکديگر داده اند.

8) فلينظر الانسان الي طعامه:

به غذايتان بنگريد که گاه کمبود يک عنصر از آن (کلسيم) باعث تغيير شکل اندام مي شود، کار دختران را هنگام زايمان به جراحي مي کشاند و کمبود عناصر ديگر نيز هر کدام اثر مخصوصي بر بدن دارند!

9) فلينظر الانسان الي طعامه:

آيا غذايي که مي خورديد سبب طول عمر و شادابي است يا اثر سويي بر بدن دارد؟

10) فلينظر الانسان الي طعامه:

درباره موريانه نوشته اند که چون کمبود نفرات در يکي از قسمت ها (سرباز، انباردار، نظافت چي) مشاهده کند بادادن غذاي مخصوص همان عده به وجود مي آيند و امروز اين فرضيه مطرح است که آيا بشر مي تواند با غذا به دلخواه خود فرزنداني هوشيارتر و شجاع تر به وجود آورد؟ اما در اسلام اين موضوع حل شده و سابقه چهارده قرني دارد که انسان مي تواند با انتخاب بعضي از غذاها اوصاف بخصوصي براي فرزندان خود در نظر بگيرد و در بهداشت نسل خود سعي نمايد.

11) فلينظر الانسان الي طعامه:

آدمي را غدد کوچکي است که اثرات بزرگي دارند يکي از آنها تيروئيد است که اگر خوب کار نکند شخص کودن و خمود بوده، به گوشه نشيني و عزلت رغبت مي کند و به نظافت خود نمي پردازد و در نقاطي که آب و غذايشان يد ندارد اين ابتلاپيش مي آيد.

هر غده اي اثر مخصوصي داشته و اعمال چندي از بدن با آنهاست و چون مي توان بر هر کدام از غدد واعصاب به نوعي به وسيله غذاي مخصوصي اثري گذاشت لذا غذا اثر غيرقابل انکاري بر شخصيت و دگرگوني آن دارد.

خلق وخوي بي ارزش هيتلر را کارشناسان تغذيه و روانپزشکان از افراط در خوردن شيريني جات دانسته و در کتابهاي چندي که درباره زندگي وي نوشته اند مانند ظهور و سقوط رايش سوم و مذاکرات محرمانه هيتلر و... به علاقه بي حد و حصرش به شيريني اشاره گرديده است. مي دانيم رژيم قندي نامبرده ذخاير ويتامين گروه ويتامين هاي (ب) را از بين برده و در نتيجه با انهدام و عناصر آرام بخش اعصاب که قسمتي از آن ويتامين هاي گروه (ب) هستند شايد علت هيجان و ستيزه جويي وي بوده است.

12) فلينظر الانسان الي طعامه:

به غذاي خود بنگريد که اگر مي خواهيد بخنديد محرک آن در غذاست (با خوردن زعفران و...)، طالب اشک ريزش هستيد از آن (با خوردن عدس و...)، مي خواهيد غمتان برطرف شود (انگور شيرين و...)، مايليد روح شجاعت داشته باشيد (خربزه شيرين و...)

13) فلينظر الانسان الي طعامه:

به غذاي مخصوصا کودکتان بنگريد که اثر آن بر روحيه وي قطعي است. اگر مرتب غذاي حرام و نجس به او داده شود در اخلاق و صفاتش اثر بدي مي گذارد و لذا مي توان گفت تا حدي سعادت و شقاوت در انتخاب غذاست.

14) فلينظر الانسان الي طعامه:

به غذايتان بنگريد که اسلام و علم هر دو را عقيده است که در هنگام آبستني، خوردن غذاي مخصوص قيافه را تغيير مي دهد و حتي در مواردي به تغيير جنسيت اشاره شده است!

15) فلينظر الانسان الي طعامه:

امروز بعضي دردها را با غذا درمان مي کنند و در اروپا و آمريکا مراکزي به همين منظور وجود دارد و در قرآن است که همسر حضرت ابراهيم به فرشتگان گفت نازا هستم، اتفاقا سخن از خوردن گوشت گوساله اي که بريان شده بود به ميان آمد (باشد که علم دنياي آينده، چگونگي اثر گوشت گوساله را بر نازايي که علت مخصوصي دارد معين نمايد.)

16) فلينظر الانسان الي طعامه:

به غذايتان بنگريد از لحاظ کميت و کيفيت. توجه نماييد معده شما به اندازه چند دهان پر شده شما بايد فضا داشته باشد!

آيا حاضريد هرچه را بر يک سفره مي خوريد از نان، سوپ، کباب، برنج، دسر، شيريني و غيره همه را قبلابرداشته در ظرفي بريزيد چند دقيقه به آنها نگاه کنيد با ظرفيت معده تان بسنجيد و سپس مشغول خوردن شويد!

از لحاظ کيفيت نيز متوجه باشيد نسج معده خيلي ظريف و لطيف و زودرنج است! آيا با ادويه هاي زننده و الکل او را پر خواهيد نمود؟

17) فلينظر الانسان الي طعامه:

غذا در وضع چهره و زيبايي که خواسته همگاني است موثر مي باشد!

18) فلينظر الانسان الي طعامه:

در ميان همه خوبيها و نيکي ها آدمي سعي مي کند دو تا را مقدم بر همه انتخاب کند! تندرستي و زيبايي: و هر دو با غذا ارتباط دارند.

19) فلينظر الانسان الي طعامه:

آمار دقيقي نشان داده که 75 درصد مردم آمريکا که سنشان از پنجاه تجاوز مي کند به هفت يا هشت بيماري مبتلامي شوند که سرچشمه آن بي نظمي و آشفتگي در نوع غذاست يعني معده شان همان گونه که نبي گرامي فرمود، خانه همه دردهاست (المعده بيت کل داء.)

20) فلينظر الانسان الي طعامه:

گروهي از زيست شناسان آمريکا وابسته به مجمع تحقيقاتي دانشگاه رات جوس تحت سرپرستي دکتر جيمز ليت هام پس از دو سال زحمت دريافتند که بين رژيم غذايي انسان و غريزه جنسي وي رابطه انکارناپذيري وجود دارد و آزمايشات لابراتواري ثابت کرد که عقيده قدما درست بوده که اکثر ناتواني مردان و سردمزاجي زنان با نوع غذاي آنها بستگي دارد.

21) فلينظر الانسان الي طعامه:

به عقيده بعضي پزشکان حماقت و سفاهت علل تغذيه اي دارد و هم اکنون علم پزشکي به 22 مورد ناهماهنگي هاي مغزي پي برده که ريشه و عامل اصلي اش در تبديل و استحاله غيرعادي مواد غذايي نهفته است.

22) فلينظر الانسان الي طعامه:

شايد يک روزي دانشمندي بتواند از کودکان عادي مرداني بزرگ بسازد، همان طور که زنبورهاي عسل از يک تخم، به کمک غذاهاي مخصوصي که خود مي شناسند ملکه کندو را پرورش مي دهند.

23) به غذايت بنگر که:

روانشناسان مي گويند رغبت يا تنفر از بوي غذا يک حالت انفعال يا روحي دارد. دکتر لوئي مانک روانشناس معروف فرانسوي به سفره و غذاي مردم نگاه مي کند و مي گويد طرف چگونه آدمي است آيا خونسرد است يا ماجراجو! احساساتي است يا استقلال طلب.

24) به غذايت بنگر که:

زيرا لازم است بداند، چه بايد براي تهيه غذا به منزل آورد؟ چگونه بايد پخت؟ چگونه بايد خورد؟ چه وقت بايد خورد؟ کجا بايد خورد؟ با چه بايد خورد؟ با که بايد خورد؟ در چه بايد خورد؟ چه وضع بايد خورد؟ با چه عضوي بايد خورد؟ چه مقدار بايد خورد؟ و چه و چه...؟

25) به غذايت بنگر که:

ترشحات معده سه مرحله دارند: مرحله مغزي

مرحله معده اي

مرحله روده اي

در مرحله مغزي با ديدن، بوييدن، فکر کردن، چشيدن ترشح شروع مي شود و حتي ممکن است ترشح تا نيم ليتر هم برسد، در اين مرحله مقدار زيادي پپسين و اسيد ترشح مي شود. ترشح موکوس نيز زياد مي گردد و بدين سبب جدار معده در برابر ترشح اسيد بهتر و زيادتر حفاظت مي شود، عجب تر آنکه در مرحله مغزي معدي، مرحله مغزي لوزالمعده اي هم وجود دارد که با يکديگر همزمانند و ترشحات ذخيره مي شود تا غذا وارد روده کوچک شود و به کار آيد پس نگاه به غذا يک عامل تحريکي آغاز ترشحات است.

26) به غذايت بنگر که:

بعضي از علما کلمات حلال، طيب و از جمله کلمه (ازکي طعاما) را در قصه اصحاب کهف قرآن ديده؛ اظهار مي دارند منظور تطهير واقعي مال است به وسيله اخراج حقوق الله که همان حقوق مستمندان است و با اين مطلب مي توان توجه اسلام را به يک اصل گرانمايه اجتماعي به خاطر آورد.



طبقه بندی: قرآنی  

دو شنبه 4 خرداد 1391 |
ثقلین

.شتاب کن که زود هم دیر است.
پست الکترونیک

پروفایل مدیر وبلاگ

 

موضوعات

قرآنی

روایات و احادیث

عهدین

شیطان پرستی

داستانی

 

مطالب اخیر

sms

هر روز یک آیه با تفسیر / هیچ مکانی فاقد حضور خداوند نیست!

معلم نمونه درآموزه های قرآنی

یا ابا صالح ادرکنی)عج(

چگونه امام زمان را در عمل یاری کنیم؟

قرآن، بهار، امام زمان)عج(

جملات واقعاَ...

ازدواج در چه سنی مناسب است؟

تکرار در قرآن

مبانی منشور وحدت اسلامی

انسان کامل به روايت قرآن

... بیا ...

فلسفه حجاب در اسلام چیست؟

نگاه اسلام به آشنایی بین دختر و پسر پیش از ازدواج چیست؟

دروغ

عوامل اصلی انجام گناه چیست؟

امام مهدی (عج) در قرآن

فشن اسلامي

لبیک یا حسین یعنی ..... (سید حسن نصر الله )

 

برچسب ها

قرآن (4)  مهدی موعود (2)   مائده (2)  گناه (2)  بی نقطه (2)   علی (2)   نهج البلاغه (2)  خوش آمد گویی (2)   سوره (2)   نساء (2)  لوازم ضروری برای یک جوان موفق (2)  خورشید (2)   ماه (2)  مغز (2)   قرآن (2)  

آرشیو مطالب

مرداد 1393

دی 1392

آبان 1392

فروردين 1392

اسفند 1391

بهمن 1391

دی 1391

آذر 1391

آبان 1391

مهر 1391

شهريور 1391

مرداد 1391

تير 1391

خرداد 1391

ارديبهشت 1391

فروردين 1391

 

نویسندگان

ثقلین

محمود خراشادی

کاظم عباسی

مصطفی داورنژاد

محمد اسمعیلی

محمد کاظم غفاری نژاد

مجید روشن

صادق

محمد حسن پور

جواد صادقی

محسن توسلی

حسن ذوقی

محسن سالاری

قدرت رستمی

علی اکبر خزاعی عرب

 

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان فوز و آدرس fowz.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.

مدیریت وبلاگ فوز

ع.ش.ک





پیوند ها

پایگاه جامع عاشورا

قالبهای مذهبی وبلاگ

جوانان ایرانی

طاووس اهل بهشت

ردیاب خودرو

 

دانشنامه مهدویت

پیوندهای روزانه

حمل ماینر از چین به ایران

حمل از چین

پاسور طلا

الوقلیون

 

امکانات جانبی

RSS 2.0

ورود اعضا:

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 10
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 10
بازدید ماه : 104
بازدید کل : 46096
تعداد مطالب : 61
تعداد نظرات : 6
تعداد آنلاین : 1

Alternative content


فوز

آپلود عکس
مداحان
IS

 

 
 

لوگوی دوستان

 

مرجع قالبها و ابزارهای مذهبی
By Ashoora.ir & Blog Skin