فوز

برای ما رضای او

 

 

هر روز یک آیه با تفسیر / هیچ مکانی فاقد حضور خداوند نیست!

وَلِلّهِ الْمَشْرِقُ وَالْمَغْرِبُ فَأَیْنَمَا تُوَلُّواْ فَثَمَّ وَجْهُ اللّهِ إِنَّ اللّهَ وَاسِعٌ عَلِیمٌ ﴿سوره بقره آیه 115﴾

 

و مشرق و مغرب از آن خداست پس به هر سو رو كنید آنجا روى [به] خداست آرى خدا گشایشگر داناست (بقره -۱۱۵)

 

تفسیر آیه:

 

1 - مشرق و مغرب و نیز سایر جهت ها، تنها از آن خداوند است. و للّه المشرق و المغرب

مقصود از مشرق و مغرب می تواند جهت شرق و غرب باشد و نیز  مراد از آن می تواند مکان شرق و غرب گرفته شود. تفریع «فاینما تولوا» بر  «للّه المشرق و المغرب» گویای این است که: مراد از مشرق و مغرب - بنابر  تفسیر نخست - همه جهات و - بنابر تفسیر دوم - همه مکانهاست.

 

2 - انسان، به هر ناحیه و جهتی رو کند رو به سوی خدا دارد. فأینما تولوا فثم وجه اللّه

چنانچه مقصود از مشرق و مغرب جهت باشد، عبارت «فأینما تولوا ...» به این معناست: «به هر سو و هر کجا روی کنید وجه خدا همان جاست».

 

3 - خداوند، تنها مالک همه مکانها و عرصه های گیتی است. و للّه المشرق و المغرب

برداشت فوق، بر این اساس است که مراد از مشرق و مغرب، مکان شرق و غرب باشد.

 

4 - هیچ مکانی فاقد حضور خداوند نیست. و للّه المشرق و المغرب فأینماه تولوا فثم وجه اللّه

بر اساس این که مشرق و مغرب کنایه از مکانها باشد، جمله  «أینما تولوا ...» به این معناست: در هر مکانی که رو به خدا کنید و توجّه  به جانب او داشته باشید، در همان جا وجه خداست; یعنی، او در همه مکانها  حضور دارد.

 

5 - هستی، وجه و پرتوی از خداوند است. و للّه المشرق و المغرب فأینما تولوا فثم وجه اللّه

تفریع این حقیقت که: به هر جهتی و در هر مکانی روی آورید  آن جا وجه خداست بر اینکه همه مکانها و جهتها ملک خداست، اشاره به این دارد که: مملوکهای خدا (هستی) وجه و پرتوی از اوست.

 

6 - در هر کجای زمین، می توان روی به خدا آورد و به عبادت و یاد او پرداخت. فأینما تولوا فثم وجه اللّه

«أینما» از اسمای شرط و جواب آن محذوف است و جمله «فثم  وجه اللّه» جانشین آن می باشد. جمله با تقدیر آن چنین است: «أینما تولوا  فلا جناح علیکم لان هناک وجه اللّه». (اقتباس از المیزان)

 

7 - خداوند، واسع (حقیقی نامحدود) و علیم (بسیار دانا) است. إن اللّه وسع علیم

 

8 - نامحدود بودن خداوند و علم فراگیر او، دلیل حضورش در همه مکانها و در تمامی جهات فأینما تولوا فثم وجه اللّه إن اللّه وسع علیم

جمله «إن اللّه ...» دلیل و علت حقیقتی است که در جمله قبل «فأینما ...» بیان شده است.

 

9 - مسلمانان، نباید به بهانه بازداشته شدن از ورود به مساجد، ذکر و عبادت خدا را ترک کنند. و من أظلم ممن منع مسجد اللّه ... للّه المشرق و المغرب

برداشت فوق، مقتضای ارتباط آیه مورد بحث با آیه قبل است.

 

10 - از امام باقر(ع)  روایت شده که فرمود: «انزل اللّه هذه الآیة فی التطوع خاصة «فاینما تولوا  فثم وجه اللّه ...» و صلّی رسول اللّه ایماءًا علی راحلته اینماتو جهت به  حیث خرج الی خیبر و حین رجع من مکة و جعل الکعبة خلف ظهره;(1)

خداوند این آیه (فاینما تولوا فثم وجه اللّه) را در خصوص  نماز مستحبی نازل کرده است و رسول خدا(ص) در حالی که سوار مرکب خود بود و  به این سوو آن سو می رفت، نمازهای [مستحبی] رابا اشاره به جا می آورد آن زمانی که به سوی خیبر رفت و آن زمانی که از مکّه مراجعت نمود و کعبه را پشت سرش قرار داد».

 

منبع: کتاب تفسیر راهنما
برای خواندن آیه های  قرآن روزهای دیگر به این آدرس مراجعه کنید http://www.estekhdamnews.com/post/7376


طبقه بندی: قرآنی  

پنج شنبه 19 دی 1392 |

قرآن، بهار، امام زمان)عج(

بسم الله الرحمن الرحیم

خوش آن زمان که بر آید به یک کرشمه دو کار/یکی ظهور امام و یکی شروع بهار(اللهم عجل ...)

 

خدای کریم، زنده و میرانده شدن زمین را نیز سزاوار تعقل می داند و می فرماید:

« اعلموا انّ الله یحی الارض بعد موتها قد بیّنّا لکم الآیات لعلّکم تعقلون » (سوره حدید، آیه 17)

بدانید که زمین را خدا پس از مرگ زنده می گرداند. ما آیات و ادله قدرت خود را برای شما بیان کردیم تا مگر فکر و عقل به کار ببندید.

هنگامی که « عقل » آماده هدایت شد و مقدمات آن را پیمود، « جان » برای پذیرش نور الهی مهیا می شود.

 

و در سوره حدید آیه 17 فرموده است:

اِعْلَمُوا اَنَّ اللّهَ یحْیی الاَْرْضَ بَعْدَ مَوْتِها قَدْ بَینّا لَکُمُ الاْیاتِ لَعَلَّکُمْ تَعْقِلُونَ؛

«بدانید خداوند زمین را پس از مرگ آن زنده میکند. ما آیات ]خود[ را برای شما بیان کردیم، باشد که بیندیشید.»

امام صادق(علیه السلام) فرمود:

مراد این است که خداوند زمین را به واسطه عدالت حضرت مهدی(عجل الله تعالی فرجه الشریف) در دوران ظهورش زنده خواهد کرد پس از آن که به سبب ستم سردمداران گمراهی مرده باشد.

 امام مهدی(عج) در قرآن



طبقه بندی: قرآنی  

سه شنبه 24 بهمن 1391 |

تکرار در قرآن

 

تکرار در قرآن براى چیست؟

قرآن مجید در مدت بیست و سه سال بر حسب موقعیت ها

 و حوادث و پیشامدهاى مختلف نازل شده است. 

قرآن یک کتاب خشک قانونى و یا یک کتاب

کلاسیک نیست که قوانین و مسائل علمى را به طور دسته

بندى شده بیان نماید. قرآن کتاب ارشاد و تبلیغ و

هدایت است و هدف آن این است که ... 

 

 




ادامه مطلب

طبقه بندی: قرآنی  

جمعه 15 دی 1391 |

انسان کامل به روايت قرآن

قرآن مهمترين مرجع و منبع ديني ما مسلمانان مي‌باشد تا آنجا که تمام ارکان و اعمال ديني و مذهبي ما مبتني بر آموزه‌هاي آن است. ما قرآن را چراغ هدايتي مي‌دانيم که با آن قادريم ميان خوبي و بدي، زشتي و نيکي و حق و باطل فرق نهيم. قرآن براي ما دروازه‌هاي خرد وحکمت جاوداني است که در پرتو آن قادريم امر دنيا و آخرت خويش را تمشيت کنيم و با تمسک به آن به لطائف و بطون حقايق الهي دست يابيم. قرآن شفاي دل و رحمت الهي و بهترين ملجأ و پناه ما در آَشوب‌ها و سختي‌هاي زمانه است. به قول مولا علي (ع) قرآن راوي اخبار گذشتگان و آيندگان و بيانگر احکام مورد نياز مردمان هر زمانه است. و در جاي ديگر ايشان مي‌فرمايد: «قرآن نوري است که خاموشي ندارد، چراغي است که درخشندگي آن زوال نپذيرد، دريايي است که ژرفاي آن درک نشود، راهي است که رونده آن گمراه نگردد... قرآن معدن ايمان و اصل آن است، چشمه‌هاي دانش و درياهاي علوم است، سرچشمه‌ي عدالت، و نهر جاري عدل است، پايه‌هاي اسلام و ستون‌هاي محکم آن است، نهرهاي جاري زلال حقيقت و سرزمين‌هاي آن است... خدا قرآن را فرونشاننده عطش علمي دانشمندان، و باران بهاري براي قلب فقيهان، و راه گسترده و وسيع براي صالحان قرار داده است.» ( نهج‌البلاغه: خطبه198، ص419)

کامل در ادامه مطلب




ادامه مطلب

طبقه بندی: قرآنی  

دو شنبه 18 آبان 1391 |

نگاه اسلام به آشنایی بین دختر و پسر پیش از ازدواج چیست؟

برخی معتقدند باید آشنایی و صمیمیت پیش از ازدواج وجود داشته باشد تا دو فرد یکدیگر را به خوبی بشناسند و پس از آن زندگی مشترک را شروع کنند اما باید بگوییم که عشق واقعی و علاقه مندی حقیقی بین دو جنس ، زمانی ایجاد می شود که ...

 




ادامه مطلب

طبقه بندی: قرآنی روایات و احادیث  

پنج شنبه 2 شهريور 1391 |

دروغ

 

دروغ از جمله گناهان كبيره، بلكه زشت ترين گناهان و خبيث ترين آنها است. صفتي است كه انسان را در ديده ها خوار، و در نظرها بيوقع و بي ارزش مي سازد. و سرمايه خجالت و شرمندگي، و باعث دل شكستگي و رنج و اندوه مي گردد. سبب و اساس ريختن آبرو در نزد خلق خدا، و باعث سياه روئي دنيا و آخرت است. و آيات در مذمّت اين صفت بسيار، و احاديث در نكوهش آن بي شمار است.

 

 

خداوند كريم مي فرمايد: « إنَّما يَفْتَرِي الْدروغ الَّذينَ لا يُؤْمِنُونَ» يعني: «اين است و جز اين نيست كه: به دروغ، افترا مي بندند كساني كه ايمان به خدا ندارند». حضرت پيغمبر - صلّي اللّه عليه و آله - فرمود كه: «هرگاه مؤمني بدون عذر شرعي، دروغ بگويد، هفتاد هزار فرشته بر او لعنت مي كنند. و از دل او تعفّن و گندي بلند مي شود و ميرود تا به عرش ميرسد. و خداي - تعالي - به سبب آن دروغ، گناه هفتاد زنا بر او مينويسد، كه آسانترين آنها زنائي باشد كه با مادر خود كرده باشد». و از آن سرور پرسيدند كه: «آيا ممكن است مؤمن، ترسو باشد؟ فرمودند: بلي. عرض كردند: ممكن است مومن بخيل باشد؟ فرمود: بلي. عرض شد كه: ممكن است مومن دروغگو باشد؟ فرمود: نه». و فرمود كه: «دروغ، رزق و روزي آدمي را كم مي كند». 

 




ادامه مطلب

طبقه بندی: قرآنی روایات و احادیث  

پنج شنبه 2 شهريور 1391 |

ستونهاي غيرمرئي آسمان

 خداي بزرگ در آيه ی دوم سوره مباركه رعد مي‌فرمايد:

{اللَّهُ الَّذِي رَفَعَ السَّمَاوَاتِ بِغَيْرِ عَمَدٍ تَرَوْنَهَا}

«خداوند ذاتي است كه آسمانها را بدون ستونهايي كه شما آنها را ببينيد، برافراشت»

اين آيه کریمه با نحوه نگرش قدما به آسمانها مطابقت دارد؛ زيرا مردم قديم بالاي سر خود دنياي بزرگي را مشاهده مي‌كردند كه به خودي خود بر پاست و هيچگونه پايه و ستوني هم ندارد. امروز در عصر جديد نيز ملاحظه مي‌كنيم كه مردم زمان ما تفسير مشاهدات خود را در اين آيه مباركه مي‌توانند يافت؛ مشاهداتي كه از يك سو نشان‌دهنده اين امر است كه اجرام آسماني ظاهراً بدون هيچ ستوني در فضاي بي‌نهايت بر پا مي‌باشند، اما از سوي ديگر براي آنها ستونهاي غير مرئي وجود دارد كه اين ستونها در قانون جاذبه تمثيل و تعريف مي‌شوند.

آري! در واقع اين نيروي عظيم جاذبه است كه به اجرام آسماني كمك مي‌كند تا در جغرافياي معين خود باقي مانده و در مدارهايي منظم سير نمايند.

اگر دقّت كنيم، تعبير قرآن از قانون جاذبه به «ستونهاي غيرمرئي» تعبير معجزانه‌اي است؛ چه اگر قرآن كريم كتاب پروردگار بزرگ نمي‌بود، در آن صورت هزار و چهارصد سال قبل كه هيچ انساني در روي زمين به وجود ستوني براي اجرام آسماني معتقد نبود و حتي هيچ نظريّه‌اي هم در اين رابطه وجود نداشت، ديگر به ذكر جمله «بِغَيرِ عَمَداٍ تَرَونَهَا» كه براي مخاطبان قرآن در عصر بعثت، معني و مفهوم خاصي را به همراه نداشت، هيچ لزومي احساس نمي‌شد. اما از آنجا كه قرآن كريم تنها كتاب عصر بعثت نيست، بلكه كتاب معجز پروردگار تا يوم القيامه است بنابراين، تعابير علمي به كار گرفته شده در آن نيز تا روز قيامت كارآيي خود را محفوظ نگه مي‌دارند.



طبقه بندی: قرآنی  
برچسب ها: ستونهاي آسمان 

دو شنبه 3 خرداد 1391 |

استعمالات واژه «الحکمه» در قرآن

کلمه‌ي حکمت در نصوص دینی بر مواردی اطلاق شده که معنی سابق در آنها باشد:

یک جا مراد از آن کتب آسمانی از جمله قرآن، انجیل و غیره است.

و جای دیگر مراد از آن نبوت، هدایت، رشد، عدالت، علم، حلم و تفقه است (1)

موعظه حسنه (به شیوه خوب):

در تعریف گذشته از حکمت ملاحظه می‌شود که موعظه به شیوه نیک و جدال به بهترین شیوه از بارزترین مصادیق داخل در مفهوم حکمت هستند ولی برای تعریف و توضیح بیشتر شایسته است که به صورت خاص ذکر شوند زیرا آیه در صدد بسط و تفصیل مفهوم حکمت است و لذا این دو مصداق را بصورت خاص ذکر کرده: «ادْعُ إِلِى سَبِيلِ رَبِّكَ بِالْحِكْمَةِ وَالْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ وَجَادِلْهُم بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ»(2).

به وسيلهء حكمت به سوي راه پروردگارت دعوت كن، و به وسيلهء اندرزهاي نيكو، و با آنها (مخالفان) به طريقي كه نيكوتر است به مناظره پرداز.

و از آنجا که دو تعبیر «الموعظة الحسنة» و «جادلهم بالتی هی أحسن» داخل در مفهوم حکمت هستند، عطف آنها بر حکمت از باب عطف خاص بر عام می‌باشد.

و اصل در موعظه به نیکی این است که گفتاری باشد که روان مخاطب را نرم و آماده انجام افعال نیک و اجابت دعوت داعی گرداند.

و موعظه؛ تشویق و ترهیب و هشدار و بشارت را در بر می‌گیرد. و به همین دلیل ابن عطیه گفته است: «الموعظة الحسنة»، ترساندن و امیدوار کردن و لطف کردن به انسان است، به گونه‌ی که او را بزرگ بشماری و کاری کنی که فضائل را پذیرا باشد(3).

زمخشری به یک معنی لطیف و ظریف در آن اشاره می‌کند، آنجا که می‌گوید: «الموعظة الحسنة» آن است که قصد نصیحت و نفع رسانی بر مخاطب پوشیده نماند.

و خلاصه اینکه مراد از آن: یادآوری خیر و نیکی است که بوسیله آن قلب نرم می‌گردد(4).

و این اشاره زیبایی است که اهل علم در وصف موعظه به شیوه نیک بیان کرده‌اند که در دعوت به حکمت نیست. و گفته‌اند: موعظه به «شیوه نیک» مقید شده در حالی که حکمت مقید نشده و بصورت مطلق ذکر شده به این علت که حکمت تعلیم جویندگان کمال است توسط معلمی که به تعلیم دانش‌‌آموزانش اهتمام می‌ورزد و بنابراین جز شیوه نیک و پسندیده نمی‌تواند داشته باشد و نیازی به تنبیه ندارد تا حَسَن [و شیوه نیک] بودن معنی پیدا کند.

ولی از آنجا که در «الموعظة الحسنة» غالبا مراد بازداشتن مخاطب از ارتکاب اعمال ناپسند و افتادن در آن می‌باشد، لذا احتمال دارد که یک درشتی و گستاخی از جانب واعظ و یا یک دلشکستگی در دل مخاطب ایجاد شود [و لذا مقید شده به (شیوة نیک)].

و یکی از شیوه‌های نیک موعظه نرمی در سخن و تشویق مخاطب به نیکی است: «اذْهَبَا إِلَى فِرْعَوْنَ إِنَّهُ طَغَى. فَقُولَا لَهُ قَوْلًا لَّيِّنًا لَّعَلَّهُ يَتَذَكَّرُ أَوْ يَخْشَى»(5).

به سوی فرعون بروید چرا که او طغيان و سرکشی کرده است * با سخن نرم با او سخن بگوييد، شايد متذكر شود يا از خدا بترسد.

--------

پی نوشت ها:

1- لسان العرب، 12/140 142. المعجم الوسیط، 1/90. القاموس المحیط، 4/98.

2- سوره نحل : آیه 125.

3- التعریفات، ص 132.

4- البحر المحیط، 5/549.

5- سوره طه : آیات 43 و 44.

بر گرفته از کتاب حكمت در دعوت و تبليغ 



طبقه بندی: قرآنی  

دو شنبه 20 تير 1391 |

ديدگاه علمي تغذيه در اسلام/ (فلينظر الانسان الي طعامه)

در اسلام مطالب بسياري درباره غذا و تغذيه موجود است که چون بررسي علمي در آنها به عمل نيامده، بعضي را اين تصور پيش مي آيد که نيروهاي ذخيره شده نزد اسلام فقط براي صفاي روح و تغذيه روان به مصرف رسيده و غذاشناسي اسلامي نمي تواند در ميان کتابهاي علمي غذايي جايي براي خود باز کند! و حال آنکه چنين نيست! و ما در اين مقاله و مقالات آينده برآنيم که با وجود عدم توانايي و دانايي در مقابل بيکران دانايي و توانايي خالق انسان، اندکي را از لابه لاي کتابها و... و با توجه به آيات و روايات، اندکي در اين وادي قدمي برداريم و در ادامه در ماه مبارک رمضان درباره فلسفه روزه نيز مطالبي چند برصفحه آوريم؛

پس از ستايش خداي متعال و درود بر نبي گرامي اسلام بايد بگوييم در بدن انسان دستگاهي قرار گرفته که خود دنيايي عظيم است چنان که حضرت علي(ع) درباره انسان فرموده که: اتزعم انک جرم صغير و فيک انطوي العالم الاکبر و انت الکتاب المبين...

چه بسيار بزرگ و شگفت انگيز مي باشد آنچه را دستگاه آفرينش در ساختمان بدن آدمي بويژه در دستگاه گوارشش قرار داده است.

ناف: سوراخ نيم بسته اي، اولين حفره اي که حيات از آن وارد مي شد يعني به جاي دهان راه تغذيه و ورود عامل بقاي حيات (غذا) بود.

محلي که مادر آنچه را براي نوزاد سود دارد از آن وارد مي کند و هر چيز که زيان آور است از آن خارج مي کند. پشت و بالاي ناف- شکم-دستگاه گوارش و عضو هاضمه شناخته شده، دستگاهي است که طب در شناسايي آن از هر عضو ديگري براي درمان، عقب ماندگي بيشتري نشان داده است. نبي اکرم(ص) و همه دانشمندان متخصص آن را طليعه دار و مبدا و خانه تمام بيماري ها مي دانند (المعده راس کل داء)، (المعده بيت کل داء.)

با تغيير دادن ماهيت آنچه به آن (معده)مي توان وارد کرد دخل و تصرف در صفات و اخلاق مي توان نمود!

با اندکي زعفران خنديد! با خوشه اي انگور شادمان گرديد! به وسيله دانه هايي از عدس ترشحاتي از بدن بويژه اشک را زياد نمود و...

آيا تا به حال چنين تصوري برايتان پيش آمد که فکر کنيد آب در عين حال که مرطوب مي کند از رطوبت جلوگيري کند يا آتش در آن واحد که مي سوزاند مانع از سوختن شود! ولي در دستگاه گوارش مي بينيم چنين وضع ظاهر متضادي هم هست!

اسيد معده با آنکه بايد بر قطعه اي از جدار معده سفت و سخت گاوي را که بلعيده ايم اثر کند بر جدار معده ظريف آدمي نبايد کوچکترين آزاري برساند.

اينکه نبي گرامي فرمود: معده سر تمام بيماري هاست، زيرا معده گيرنده است و اولين ظرفي است که براي ادامه حيات بر آنچه ريخته مي شود فعاليت آغاز مي کند!

اين ظرف (معده) به قدري مورد احترام است که پروردگار دوست مي دارد آنجا که ظرف به دوستانش تعلق دارد هميشه از پاکيزه ها و سازگارها پر شود!

(والطيبات من الرزق قل هي الذين آمنوا) (سوره اعراف)

غذاي خوب و رزق طيب را پروردگار براي مومنين مي خواهد.

توجه اسلام به مطالب غذايي

اسلام نه تنها با خوردن و لذت بردن از غذاهاي خوب وسازگار مخالف نيست بلکه با اختصاص دادن آن به مومنين چنين تغذيه اي را مورد ترغيب قرارداده است.

(کلوا من طيبات ما رزقناکم و اشکروالله ان کنتم اياه تعبدون) (سوره بقره)

رزق و روزي هاي پاکيزه را براي خوردن برگزينيد و خدا را شکر کنيد اگر خداپرستيد.

مومنين بايد خوب بخورند، شکرگزاري کنند، خدا را عبادت نمايند، هدف اصلي آفرينش جن وانس براي عبادت است (و ما خلقت الجن و الانس الاليعبدون) (سوره ذاريات)

لذا خوب خوردن و شکرگزاري کردن قسمتي از عبادت مي باشد، مگر ممکن است خوب غذا خوردن عبادت نباشد و حال آنکه آنگاه که پروردگار مي خواهد پيامبران خود را آنچنان معرفي نمايد که حق معرفي دارند مي فرمايد آنها احتياج به غذا داشتند. (ما جعلناهم جسد الاياکلون الطعام) (سوره انبيا)

(لياکلون الطعام و يمشون في الاسواق) و مي خورند و در بازارها راه مي رفتند. (سوره فرقان)

به علاوه اطاعت از مفاد اين دستور به ظاهر کوچک قرآن؛ فلينظر الانسان الي طعامه

1)فلينظر الانسان الي طعامه:

مگر حسن انجام وظيفه و عبادت نيست؟ هست! انسان بايد نظر کند به طعامش بايد بگوييم که نظر و رويت هر دو ديدن است اما نظر يک ديدن و بررسي علمي است و حالات زير در قلمرو آن.

2) فلينظر الانسان الي طعامه:

بايد توجه داشت که اين غذا از چه راهي به دست آيد. حلال نه حرام، تا همه به يکديگر اعتماد داشته، در نتيجه امور اجتماعي بويژه بازرگاني به هرج و مرج نيفتد.

3) فلينظر الانسان الي طعامه:

بايد نظر کند اين غذا که از مواد چربي و قندي و سفيده اي درست شده چگونه بدل مايتحلل مي شود و در معده و روده اش چه مي کند و چرا او را از فساد و تباهي و لاغري نجات مي دهد و چه مي شود که يک قسمت از آن ناخن و يکجا مو و جايي به مصرف گوشت واستخوان مي رسد. خون مي شود. رگ و پي و چشم و گوش و.... مي شود. خلاصه اينکه مسلمان بايد بداند شرايطي به علم فيزيولوژي و معرفه الاعضاء وقوف حاصل کند.

4) فلينظر الانسان الي طعامه:

انسان بايد نگاه کند به غذايش يعني بايد هنگام غذا خوردن به خوراک خود چشم بدوزد تا به سوءهاضمه دچار نشود.

5) فلينظر الانسان الي طعامه:

به طعام نگاه کنيد تا مهمان ناراحت نشود و به رغبت مشغول خوردن باشد.

6) فلينظر الانسان الي طعامه:

به غذاي خود بنگريد تا هسته اي و مويي و اجزايي غيرقابل هضم در ميانش نباشد.

7) فلينظر الانسان الي طعامه:

بايد توجه داشته باشد آب و خاک و خورشيد چگونه در خدمت تهيه غذا دست کمک به يکديگر داده اند.

8) فلينظر الانسان الي طعامه:

به غذايتان بنگريد که گاه کمبود يک عنصر از آن (کلسيم) باعث تغيير شکل اندام مي شود، کار دختران را هنگام زايمان به جراحي مي کشاند و کمبود عناصر ديگر نيز هر کدام اثر مخصوصي بر بدن دارند!

9) فلينظر الانسان الي طعامه:

آيا غذايي که مي خورديد سبب طول عمر و شادابي است يا اثر سويي بر بدن دارد؟

10) فلينظر الانسان الي طعامه:

درباره موريانه نوشته اند که چون کمبود نفرات در يکي از قسمت ها (سرباز، انباردار، نظافت چي) مشاهده کند بادادن غذاي مخصوص همان عده به وجود مي آيند و امروز اين فرضيه مطرح است که آيا بشر مي تواند با غذا به دلخواه خود فرزنداني هوشيارتر و شجاع تر به وجود آورد؟ اما در اسلام اين موضوع حل شده و سابقه چهارده قرني دارد که انسان مي تواند با انتخاب بعضي از غذاها اوصاف بخصوصي براي فرزندان خود در نظر بگيرد و در بهداشت نسل خود سعي نمايد.

11) فلينظر الانسان الي طعامه:

آدمي را غدد کوچکي است که اثرات بزرگي دارند يکي از آنها تيروئيد است که اگر خوب کار نکند شخص کودن و خمود بوده، به گوشه نشيني و عزلت رغبت مي کند و به نظافت خود نمي پردازد و در نقاطي که آب و غذايشان يد ندارد اين ابتلاپيش مي آيد.

هر غده اي اثر مخصوصي داشته و اعمال چندي از بدن با آنهاست و چون مي توان بر هر کدام از غدد واعصاب به نوعي به وسيله غذاي مخصوصي اثري گذاشت لذا غذا اثر غيرقابل انکاري بر شخصيت و دگرگوني آن دارد.

خلق وخوي بي ارزش هيتلر را کارشناسان تغذيه و روانپزشکان از افراط در خوردن شيريني جات دانسته و در کتابهاي چندي که درباره زندگي وي نوشته اند مانند ظهور و سقوط رايش سوم و مذاکرات محرمانه هيتلر و... به علاقه بي حد و حصرش به شيريني اشاره گرديده است. مي دانيم رژيم قندي نامبرده ذخاير ويتامين گروه ويتامين هاي (ب) را از بين برده و در نتيجه با انهدام و عناصر آرام بخش اعصاب که قسمتي از آن ويتامين هاي گروه (ب) هستند شايد علت هيجان و ستيزه جويي وي بوده است.

12) فلينظر الانسان الي طعامه:

به غذاي خود بنگريد که اگر مي خواهيد بخنديد محرک آن در غذاست (با خوردن زعفران و...)، طالب اشک ريزش هستيد از آن (با خوردن عدس و...)، مي خواهيد غمتان برطرف شود (انگور شيرين و...)، مايليد روح شجاعت داشته باشيد (خربزه شيرين و...)

13) فلينظر الانسان الي طعامه:

به غذاي مخصوصا کودکتان بنگريد که اثر آن بر روحيه وي قطعي است. اگر مرتب غذاي حرام و نجس به او داده شود در اخلاق و صفاتش اثر بدي مي گذارد و لذا مي توان گفت تا حدي سعادت و شقاوت در انتخاب غذاست.

14) فلينظر الانسان الي طعامه:

به غذايتان بنگريد که اسلام و علم هر دو را عقيده است که در هنگام آبستني، خوردن غذاي مخصوص قيافه را تغيير مي دهد و حتي در مواردي به تغيير جنسيت اشاره شده است!

15) فلينظر الانسان الي طعامه:

امروز بعضي دردها را با غذا درمان مي کنند و در اروپا و آمريکا مراکزي به همين منظور وجود دارد و در قرآن است که همسر حضرت ابراهيم به فرشتگان گفت نازا هستم، اتفاقا سخن از خوردن گوشت گوساله اي که بريان شده بود به ميان آمد (باشد که علم دنياي آينده، چگونگي اثر گوشت گوساله را بر نازايي که علت مخصوصي دارد معين نمايد.)

16) فلينظر الانسان الي طعامه:

به غذايتان بنگريد از لحاظ کميت و کيفيت. توجه نماييد معده شما به اندازه چند دهان پر شده شما بايد فضا داشته باشد!

آيا حاضريد هرچه را بر يک سفره مي خوريد از نان، سوپ، کباب، برنج، دسر، شيريني و غيره همه را قبلابرداشته در ظرفي بريزيد چند دقيقه به آنها نگاه کنيد با ظرفيت معده تان بسنجيد و سپس مشغول خوردن شويد!

از لحاظ کيفيت نيز متوجه باشيد نسج معده خيلي ظريف و لطيف و زودرنج است! آيا با ادويه هاي زننده و الکل او را پر خواهيد نمود؟

17) فلينظر الانسان الي طعامه:

غذا در وضع چهره و زيبايي که خواسته همگاني است موثر مي باشد!

18) فلينظر الانسان الي طعامه:

در ميان همه خوبيها و نيکي ها آدمي سعي مي کند دو تا را مقدم بر همه انتخاب کند! تندرستي و زيبايي: و هر دو با غذا ارتباط دارند.

19) فلينظر الانسان الي طعامه:

آمار دقيقي نشان داده که 75 درصد مردم آمريکا که سنشان از پنجاه تجاوز مي کند به هفت يا هشت بيماري مبتلامي شوند که سرچشمه آن بي نظمي و آشفتگي در نوع غذاست يعني معده شان همان گونه که نبي گرامي فرمود، خانه همه دردهاست (المعده بيت کل داء.)

20) فلينظر الانسان الي طعامه:

گروهي از زيست شناسان آمريکا وابسته به مجمع تحقيقاتي دانشگاه رات جوس تحت سرپرستي دکتر جيمز ليت هام پس از دو سال زحمت دريافتند که بين رژيم غذايي انسان و غريزه جنسي وي رابطه انکارناپذيري وجود دارد و آزمايشات لابراتواري ثابت کرد که عقيده قدما درست بوده که اکثر ناتواني مردان و سردمزاجي زنان با نوع غذاي آنها بستگي دارد.

21) فلينظر الانسان الي طعامه:

به عقيده بعضي پزشکان حماقت و سفاهت علل تغذيه اي دارد و هم اکنون علم پزشکي به 22 مورد ناهماهنگي هاي مغزي پي برده که ريشه و عامل اصلي اش در تبديل و استحاله غيرعادي مواد غذايي نهفته است.

22) فلينظر الانسان الي طعامه:

شايد يک روزي دانشمندي بتواند از کودکان عادي مرداني بزرگ بسازد، همان طور که زنبورهاي عسل از يک تخم، به کمک غذاهاي مخصوصي که خود مي شناسند ملکه کندو را پرورش مي دهند.

23) به غذايت بنگر که:

روانشناسان مي گويند رغبت يا تنفر از بوي غذا يک حالت انفعال يا روحي دارد. دکتر لوئي مانک روانشناس معروف فرانسوي به سفره و غذاي مردم نگاه مي کند و مي گويد طرف چگونه آدمي است آيا خونسرد است يا ماجراجو! احساساتي است يا استقلال طلب.

24) به غذايت بنگر که:

زيرا لازم است بداند، چه بايد براي تهيه غذا به منزل آورد؟ چگونه بايد پخت؟ چگونه بايد خورد؟ چه وقت بايد خورد؟ کجا بايد خورد؟ با چه بايد خورد؟ با که بايد خورد؟ در چه بايد خورد؟ چه وضع بايد خورد؟ با چه عضوي بايد خورد؟ چه مقدار بايد خورد؟ و چه و چه...؟

25) به غذايت بنگر که:

ترشحات معده سه مرحله دارند: مرحله مغزي

مرحله معده اي

مرحله روده اي

در مرحله مغزي با ديدن، بوييدن، فکر کردن، چشيدن ترشح شروع مي شود و حتي ممکن است ترشح تا نيم ليتر هم برسد، در اين مرحله مقدار زيادي پپسين و اسيد ترشح مي شود. ترشح موکوس نيز زياد مي گردد و بدين سبب جدار معده در برابر ترشح اسيد بهتر و زيادتر حفاظت مي شود، عجب تر آنکه در مرحله مغزي معدي، مرحله مغزي لوزالمعده اي هم وجود دارد که با يکديگر همزمانند و ترشحات ذخيره مي شود تا غذا وارد روده کوچک شود و به کار آيد پس نگاه به غذا يک عامل تحريکي آغاز ترشحات است.

26) به غذايت بنگر که:

بعضي از علما کلمات حلال، طيب و از جمله کلمه (ازکي طعاما) را در قصه اصحاب کهف قرآن ديده؛ اظهار مي دارند منظور تطهير واقعي مال است به وسيله اخراج حقوق الله که همان حقوق مستمندان است و با اين مطلب مي توان توجه اسلام را به يک اصل گرانمايه اجتماعي به خاطر آورد.



طبقه بندی: قرآنی  

دو شنبه 4 خرداد 1391 |

روانپزشکي در رکاب ايمان

 روانپزشکي در رکاب ايمان

(إنَّمَا المُومِنُونَ الّذِينَ ءامَنُوا بِالله وَ رَسُولِهِ ثُمَّ لَم يَرتابُوا وَ جاهَدُوا بِأَموالِهِم وَ أنفُسِهِم ِفي سَبِيلِ الله اُولئكَ هُمُ الصَّادِقُونَ))حجرات/15)

(مومنان واقعي تنها كساني اند كه به خدا و پيغمبرش ايمان آورده اند، سپس هرگز شك و ترديدي به خود راه نداده اند، و با مال و جان خويش در راه خدا به تلاش ايستاده اند و به جهاد   برخاسته اند. بلي آنان، در ايمان خود درست و راستگويند).

استاد سيد قطب شهيد اسلام (عليه الرحمه) در تفسير اين آيه در كتاب «في ظلال القرآن» مي گويد: پس ايمان عبارت است از باور و تصديق قلبي به خدا و رسولش.

ايمان، در يك كلمه، ضرورت زندگي انسان است. ايمان، يگانه عنصري است كه جان و روان انسان را يكپارچه تغيير مي دهد، و به گونه ديگري درمي آورد، در قالب جديدي مي ريزد و اهدافش را به كلي دگرگون مي سازد. براي بسياري از روانپزشكان با تجربيات مكرر معلوم گرديده است كه ايمان به خدا و آخرت از بزرگ ترين داروهاي مؤثر براي ريشه كن كردن بيماريهاي رواني است. بسياري از آنان براي درمان بيمارانشان از دين استمداد كرده و بهترين موفقيت ها را كسب نموده اند و شرح كارشان را در رساله ها و مقالات و كتاب ها نوشته و براي مردم منتشر كرده اند. شايد بهترين نمونه اي كه هم اكنون مي توان مثال زد روانپزشك مشهور آمريكايي دكتر «هنري لانگ» است كه روزگاري به دين موروثي خويش كافر گرديد و همه اعتقادات قديمي اش را درست مانند كسي كه نعلين خودش را از پاي در مي آورد، از خودبركند. چندين سال در الحاد بسر برد و نه به خدا ايمان داشت و نه به آخرت. وي اين كار را بنام «علم» كه آن را در ستيز با «دين» مي ديد، يا دست كم فكر مي كرد كه آن را حمايت و تأييد نمي كند، انجام داد. به گفتة وي علم    نمي تواند وجود خدا را اثبات كند، چنان كه نمي تواند وجود نداشتن او را هم ثابت كند. اين مرد كه علم او را فرسنگ ها از دين دور كرده بود، بار ديگر از راه علم به سوي دين بازگشت و شرح ماجراي خودش را در كتابي منتشر كرد. مردم چقدر كم اطلاعند نسبت به روانشناسي!. علمي كه از نظر دقت به همان مراحلي رسيد ه است كه شيمي و علوم طبيعي از يك قرن پيش به آن مراحل   رسيده اند. براي مثال تقريباً همه آن كساني كه ميليونها دلار در مطالعات مربوط به موسيقي هزينه مي كنند، راجع به اهميت و دقت تست «سيشور» كه براي كشف استعداد موسيقي فطري در وجود انسان تهيه شده است، چيزي   نمي دانند و مثالهاي ديگر.بهبود قابل ملاحظه اي در توانايي روانشناسان در جهت درك شخصيت، و تكامل بخشيدن و پيشرفت دادن آن، در پرتو تستي كه مثال زديم و بكار گرفتن آنها در درمان بيماران با درمان هاي پزشكي، پديد آمده است. تنها تست اندازه گيري  و ارزيابي شخصيت در سال 1935م بر روي نيم ميليون نفر در درمانگاهها و مدارس ايالات متحده آمريكا اجرا گرديد. اين شاخه از روانشناسي است كه كشفيات و دستاوردهايش به دگرگوني اعتقادات ديني مي انجامد. مركز كاريابي و اشتغال بيكاران در شهر نيويورك يك تست رواني را بر روي 15321 نفر مرد و زن بيكار در مدت حداكثر شانزده ماه اجرا كرد، و در پرتو همين تستها توانستند همة آن افراد را در چرخه هاي متناسب با اوضاع و احوالشان به كار بگمارند، يا آموزش مورد علاقة آنان را در اختيارشان بگذارند تا براي حرفه مطلوبشان آماده شوند. از اين تستها ما يك نتيجه بسيار مهم گرفتيم، هر چند كه در گزارش نهايي قيد نگرديد، و آن اين بود كه: كساني كه به دين پايبند هستند يا به معبدي رفت و آمد دارند، نسبت به كساني كه دين ندارند يا با هيچ معبدي سر و كار ندارند، از شخصيتي به مراتب نيرومندتر و با ارزش تر برخوردارند. مطلب را كمي وسيع تر مي كنيم و به دين برمي گرديم طبق تعريف هايي كه از دين شده، دين عبارت است از اينكه: تعاليم آسماني را گرانبهاترين گنجينة حقايق هستي بدانيم، و بدانيم كه كتاب هاي آسماني در نشانه گيري حقايق، از همة علوم كه در كنار يكديگر فراهم آيند، دقيق تر است. بنابراين ديني كه ما از آن سخن مي گوئيم «پناهگاه ضعيفان» نيست، «سلاح نيرومندان» است. ابزار كار آمد و كاربر زندگي است كه انسان را بر  مي انگيزد تا سرور جهان پيرامون خود شود، و بر آن تسلط يابد، نه آنكه طعمة جهان پيرامون خود و غلام حلقه به گوش آن باشد. فيلسوف مشهور، فرانسيس بيكن حق مطلب را ادا كرده است آنجا كه مي گويد: بخش اندكي از فلسفه، عقل انسان را به الحاد و دين ستيزي مي كشاند، اما تعمق  و ژرف نگري در فلسفه علي القاعده بايد انسان را به دين باز گرداند. جاي شگفتي نيست، اگر ببينيم دانشمندان بزرگي كه با زندگي رواني انسان سروكار دارند، چه بصورت فلسفي و نظري، و چه بصورت درماني و پزشكي، گرايش و اعتصام خويش را به عروة الوثقي (دين) اعلان كنند، و با صداي بلند مردم را به سوي دين فرا خوانند. «ويليام جيمز‌» روانشناس مشهور كه با نظريه اصالت عمل (پراگماتيسم) خويش شهرت يافته است،مي گويد: ميان ما و خدا پيوند ناگسستني برقرار است. اگر ما خودمان را تحت اشراف خداي سبحانه و تعالي قرار دهيم، همه آرزوها و خواسته هايمان تحقق خواهد يافت. همچنين مي گويد: ايمان، از جمله نيروهايي است كه ناگزير بايد در اختيار انسان باشد تا آدمي را در زندگي مدد برساند و فقدان ايمان، هشدار دهندة شخص ناتوان مانده از درگيري بازندگي است. زماني كه ويليام جيمز استاد فلسفه دانشگاه هاروارد بود؛ گفت: بهترين درمان نگراني، بي شك، ايمان است. روانپزشكان درك مي كنند كه ايمان نيرومند، و گرايش به دين و نماز است كه مي تواند نگراني ها، ترس ها و پراكندگي هاي عصبي را مقهور گرداند و بيش از نيمي از بيماري هايي كه دچار آنها هستيم را شفا دهد. سخنگوي آنان دكتر «بريل»مي گويد: انسان ديندار راستين، هرگز دچار بيماري رواني نمي شود! روانپزشكان به ما توصيه مي كنند كه ديندار باشيم تا از آتش دوزخي كه در همين زندگي دنيا برافروخته شده است در امان بمانيم ـ زخم معده، ضعف اعصاب، ديوانگي وـ كارشناسان و متخصصان بيماريهاي رواني، امروزه سلاحي كار آمدتر و مؤثرتر براي درمان بيمارانشان از دين و ايمان به خدا و چشم دوختن به بارش رحمت آسماني،  و گرويدن به عنايت الهي و پناهنده شدن به نيروهاي بي پايان آفريدگار هنگامي كه هر نيروي ديگري جز نيروي او آشكارا در مي ماند، نمي يابند.نخستين تجربه در بيمارستاني واقع در شهر نيويورك انجام پذيرفت. اين بيمارستان به تبهكاراني كه در اثر ابتلا به بيماريهاي رواني مرتكب جرم شده اند اختصاص داشت. تجربه از اينجا آغاز شد كه «دين» را به عنوان يك وسيله براي درمان بيماران، در كنار شوك هاي الكتريكي كه به سلولهاي مخ بيماران مي دادند، و داروهاي مسكّن و آرامبخش اعصاب، به كار گرفتند. نتيجه چمشگير بود بيماراني كه درمانشان نزديك به محال مي نمود، از دنياي ديوانگان به دنياي عاقلان انتقال يافتند و بيماراني كه فجيع ترين جنايت ها را مرتكب شده بودند، و به كلي فاقد اراده بودند، بر اراده و انديشه و رفتار خودشان تسلط پيدا كردند و اشك ندامت برگونه هايشان باريد، و يكپارچه اميدوار به رحمت آسماني و خداوندي شدند.

دانشمندان تسليم شدند. دست هايشان را به سوي آسمان بلند كرده به ضعف خودشان اعتراف مي كردند و به جهانيان اعلام مي كردند كه دانش به سوي ايمان دعوت مي كند. كار به روانپزشكان هم پايان نپذيرفت؛ پزشكان ديگر هم به اين نتيجه رسيدند كه اگر ايمان پزشك و ايمان بيمار دست به دست يكديگر بدهند، ديگر ترديدي نيست در اينكه زمان درمان كوتاه مي گردد و بهبودي بيمار و عافيت يافتن او نزديك مي شود. دكتر «بول ارنست ادولف» استاديار تشريح در دانشگاه سنت جونز و عضو جمعيت جراحان آمريكايي مي گويد: من دريافته ام كه وظيفه دارم معلومات پزشكي و جراحي خودم را در كنار ايمان و معرفت خودم به خدا، روي بيمار پياده كنم.

انسان ديندار راستين، هرگز دچار بيماري رواني نمي شود!

آن تحصيل كرده هايي كه در گوشه و كنار ميهن ما، به هيچ صدايي به جز صداهايي كه غرب به گوششان مي رسد، گوش فرا نمي دهند، بيايند و اين سخنان را بشنوند. شگفت اين است كه اين فريادها از كشوري برخاسته است كه از نظر پيشرفت هاي علمي و ثروت مادي و رفاه اقتصادي، در مقايسه با كشور هاي ديگر طراز اول است و در اوج قرار دارد. دانشمندان اين سرزمين چنان كه ديديم مناديان ضرورت گرايش به ايمان شدند؛ هم براي پيشگيري و هم براي درمان، هم به عنوان توشه و هم به عنوان اسلحه، هم هدايت و هم نور، هم همراه و هم دليل راه! پس بيائيد براي هميشه و با تمام توان، بدور بيندازيم، آن افسانة دروغين بزرگي را كه هنوز هم اين سوي و آن سوي، توسط انسانهاي چشم و گوش بسته و كوردل بازگو مي شود، كه «دانش با ايمان در تناقض است» يا «بشر مي تواند از ايمان بي نياز گردد» هيهات، هيهات، از آن ادعاهايي كه مي كردند.



طبقه بندی: قرآنی  

دو شنبه 25 ارديبهشت 1391 |
صفحه قبل 1 2 3 4 5 ... 7 صفحه بعد
ثقلین

.شتاب کن که زود هم دیر است.
پست الکترونیک

پروفایل مدیر وبلاگ

 

موضوعات

قرآنی

روایات و احادیث

عهدین

شیطان پرستی

داستانی

 

مطالب اخیر

sms

هر روز یک آیه با تفسیر / هیچ مکانی فاقد حضور خداوند نیست!

معلم نمونه درآموزه های قرآنی

یا ابا صالح ادرکنی)عج(

چگونه امام زمان را در عمل یاری کنیم؟

قرآن، بهار، امام زمان)عج(

جملات واقعاَ...

ازدواج در چه سنی مناسب است؟

تکرار در قرآن

مبانی منشور وحدت اسلامی

انسان کامل به روايت قرآن

... بیا ...

فلسفه حجاب در اسلام چیست؟

نگاه اسلام به آشنایی بین دختر و پسر پیش از ازدواج چیست؟

دروغ

عوامل اصلی انجام گناه چیست؟

امام مهدی (عج) در قرآن

فشن اسلامي

لبیک یا حسین یعنی ..... (سید حسن نصر الله )

 

برچسب ها

قرآن (4)  مهدی موعود (2)   مائده (2)  گناه (2)  بی نقطه (2)   علی (2)   نهج البلاغه (2)  خوش آمد گویی (2)   سوره (2)   نساء (2)  لوازم ضروری برای یک جوان موفق (2)  خورشید (2)   ماه (2)  مغز (2)   قرآن (2)  

آرشیو مطالب

مرداد 1393

دی 1392

آبان 1392

فروردين 1392

اسفند 1391

بهمن 1391

دی 1391

آذر 1391

آبان 1391

مهر 1391

شهريور 1391

مرداد 1391

تير 1391

خرداد 1391

ارديبهشت 1391

فروردين 1391

 

نویسندگان

ثقلین

محمود خراشادی

کاظم عباسی

مصطفی داورنژاد

محمد اسمعیلی

محمد کاظم غفاری نژاد

مجید روشن

صادق

محمد حسن پور

جواد صادقی

محسن توسلی

حسن ذوقی

محسن سالاری

قدرت رستمی

علی اکبر خزاعی عرب

 

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان فوز و آدرس fowz.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.

مدیریت وبلاگ فوز

ع.ش.ک





پیوند ها

پایگاه جامع عاشورا

قالبهای مذهبی وبلاگ

جوانان ایرانی

طاووس اهل بهشت

ردیاب خودرو

 

دانشنامه مهدویت

پیوندهای روزانه

حمل ماینر از چین به ایران

حمل از چین

پاسور طلا

الوقلیون

 

امکانات جانبی

RSS 2.0

ورود اعضا:

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 6
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 6
بازدید ماه : 100
بازدید کل : 46092
تعداد مطالب : 61
تعداد نظرات : 6
تعداد آنلاین : 1

Alternative content


فوز

آپلود عکس
مداحان
IS

 

 
 

لوگوی دوستان

 

مرجع قالبها و ابزارهای مذهبی
By Ashoora.ir & Blog Skin