فوز

برای ما رضای او

 

 

نظام دقیق ماه و خورشید

 

قرآن كریم در عصری نازل گردید كه دانش نجومی هنوز موفق به كشف حقایق علمی زیادی نگردیده بود و چندین قرن بعد از نزول قرآن بود كه تكاپوهای دانشمندان توانست بخش كوچكی را از آنچه قرآن در این میدان مطرح نموده است، درنوردد. با یشرفت‌های علمی، رفته رفته اعماق و ابعاد آیات قرآنی در این زمینه روشن و روشنتر گردید، از جمله آیه 5 سورة الرحمن كه می‌گوید:
{الشَّمْسُ وَالْقَمَرُ بِحُسْبَانٍ}
«خورشید و ماه بر اساس نظام و محاسبه دقیق حركت می‌كنند»
و برای اولین بار بود كه بشر دانست؛
 اندازه‌ و چگونگی وصول گرما و نور آفتاب به زمین، یك روند اتفاقی نبوده بلكه با حساب و كتاب دقیق و منظمی انجام می‌گیرند. پدیده‌هایی كه خود نمودار روشن عظمت آفریدگار و قدرت بی‌پایان وی می‌باشند.
اكنون بیاییم تا گوشه‌یی از این نظام دقیق را به روایت علم كه همیشه بهترین مفسر آیات علمی قرآن كریم می‌باشد، با هم مرور نماییم.
دانشمند بزرگ علم نجوم «جیمس جینز» در این باره می‌گوید: «همه چیز در خورشید، با شدت تمام در حال حركت و جوشش است. سطح خورشید آتشفشان همیشه جوشانی است كه غلیان آن هرگز آرامش نمی‌شناسد. عمق داخلی آن، نیروگاه عظیم تولید انرژی است كه هرگز از شتاب نمی‌افتد و در نتیجه جریان عظیم حرارت در آن، به طور انفجارآمیزی از عمق به سطح در حال فوران است؛ پدیده یی كه نه تنها جریان تابش اشعه خورشید را ایجاد می‌نماید بلكه زبانه‌های عظیم انفجاری و شعله‌های آتش مذاب آن را تا فاصله صدها هزار مایل از سطح آن به فضای بیرونی پرتاب می‌كند كه تصویربرداری از این حالات تا اكنون چندین بار ممكن گردیده است؛ از جمله تصاویری كه در ماه عقرب
  سال (1385) از انفجارات پیاپی توفانهای خورشید گرفته شد. در تصویربرداری یكی دیگر از این حالات (آفتاب گرفتگی سال 1919) مشخص گردید كه عرض این زبانه‌های انفجاری (350000) مایل و ارتفاع آن (475000) مایل می‌باشد. همچنین آشكار شد كه قطر خورشید (109) برابر قطر زمین است و این می‌رساند كه در مقابل هر مایل مكعبی از قطر زمین، نزدیك به یك و نیم میلیون مایل از قطر خورشید قرار دارد. درجه حرارت در قلب خورشید بیست و نه میلیون درجه فارنهایت و فشار آن به (264) میلیون تن در هر اینچ مربع می‌رسد. با این حساب، اگر حرارت خورشید بدون مانع به زمین برسد، قیامت كبری بر پا خواهد گشت. از این جهت خداوند بزرگ بر گرداگرد خورشید طبقات و لایه­های حائلی را قرار داده است كه این طبقات حائل اجازه نمی‌دهند تا حرارت خورشید بیشتر از مقیاس دو جزء از یك میلیون جزء از نیروی كلی آن، به زمین برسد.
با این حساب، آیا به تعبیر قرآن كریم، بر خورشید و ماه یك نظام محاسباتی دقیق حكمفرما نیست؟ و آیا این آیه خود نمایانگر اعجاز این كتاب مبین نمی­باشد؟
 
به نقل از: تجلی قرآن در  عصر علم  (نگاهی تطبیقی به اعجاز علمی قرآن کریم در پرتو علوم جدید)، عبدالرؤوف مخلص هروی استاد دانشکده شرعیات دانشگاه هرات افغانستان


طبقه بندی: قرآنی  
برچسب ها: خورشید   ماه 

دو شنبه 11 ارديبهشت 1391 |

علوم انسانی و موقعیت آن

 

اگر در مقابل علم الهی به علوم انسانی نظر بیندازید می‌بینید که منبع و سرچشمه آن بدون عیب نیست، زیرا اساس و بنای آن اغلب بر ظن و قیاس است، ابزار آن با وجود محدودیت دارای قویت نیستند.
توضیح اینکه بهترین واسطه های علم انسانی حواس خمسه می‌باشند زیرا علومی که انسان از طریق حواس پنجگانه بدست می‌آورد بدیهی بشمار می‌آیند.
اساس علوم عقلی نیز بر محسوسات استوار است بدین طریق که انسان به کمک اطلاعات حاصل شده از حواس خمسه به نتایج عقلی دست می‌یابد اما مشکل آنجا پیش می‌آید که خود حواس خمسه گاهی دچار مشکل می‌گردند[1].
بعد از حواس خمسه نوبت عقل است، مشکل عقل اینجاست که تفاوت در درجات آن بی‌نهایت است[2]. مشکل دیگری که در علوم انسانی وجود دارد این است، که انسان نمی‌تواند در یک وقت معلومات و محسوسات خود را احاطه نماید.
گذشته از آن، در جهان مادیات مسایل بیشماری وجود دارند که هنوز حل نشده‌اند؛ و اختلاف آرا که حد و مرزی ندارد، به تدریج پیشرفت لازمه علم انسانی می‌باشد و حد و مرز ترقی مشخص نیست. در صورتی مرز علم مشخص باشد، دلیل نقص آن به شمار می‌رود و اگر حد و مرز آن معین نباشد دلیل عدم کمال آن است، و در هر صورت از نقص و شبهه خالی نیست. این که وضع جهان مادیات است که بهر حال انسان مقداری از وسایل علم مربوط به آن را در اختیار دارد. اما جهان مابعدالطبیعه (متافیزیک) که وراء جهان مادیات است و به مراتب از آن گسترده‌تر است کلاً از محدودة علم انسانی خارج است انسان دربارة حقیقت خود، علم قطعی ندارد و نسبت به ابتدا و انتهای خود بی‌خبر می‌باشد. آغاز این جهان و پایان آن برای او رازی سربسته است، اما عقل از تعقل حقیقت خود، ناتوان است.
باز هم اینجاست که یک انسان نمی‌تواند به وسیلة ظن محض یا قیاس و فطرت خود بدون کمک پروردگار درباره اموری که موجب خوشی یا ناخوشی حق می‌گردند مفصلاً آگاهی بیابد ناتوانی انسان‌ها به قدری است که نمی‌توانند به کمک قیاس و فراست از درون یکدیگر کاملاً آگاهی بیابند.
انسان‌ها در قانون‌گذاری و تشکیل نظام‌های سیاسی و اخلاقی اشتباهات بیشماری را مرتکب می‌گردند و به دلیل متفاوت بودن منابع، قوانین ساخته شده‌شان با یکدیگر ضد و نقیص می‌شوند.
ملت‌ها بر اساس این قوانین با یکدیگر، به نبرد خواهند پرداخت، خواسته‌ها و مصلحت‌های متعددی با هم در تعارض به سر خواهند برد.
و به دلیل اینکه علم بشری کامل و قطعی نیست قوانین بشری قهراً از مراحل متعدد تجربه و آزمایش خواهد گذشت و سلسله اخذ و رد و مقایسه و ترجیح پیوسته ادامه خواهد داشت، نهضت‌های بیشماری برپا شده و بشریت هرگز به آرامش نخواهد رسید.
آری! سرچشمه این نابسامانی‌ها علم انسانی است که دارای نقص بوده و مبنی بر ظن است ولی مع‌الوصف انسان به آن اعتماد دارد و این خود نوعی ظلم و طغیان است. خداوند متعال در همین خصوص می‌فرماید:
                (بنی‌اسرائیل / 85)
«و علمی که به شما داده شده است بسیار اندک است».
    (یونس / 36)
«و بیشتر مردمان از وهم و گمان پیروی می‌کنند، گمان در شناخت حق هیچ کارآیی ندارد. به درستی الله به آنچه که آنها انجام می‌دهند بسیار داناست»(نجم / 28)

«آنان دنباله رو وهم و گمان هستند و هم در رسیدن به حق هیچ فایده ای ندارد».



[1]- درباره صلاحیت و نیروی حواس خمسه و آرا فیلسوفان غربی در این خصوص مراجعه شود به کتاب «مذهب و تمدن»
[2]- جهت دانستن محدوده کار عقل مراجعه شود به مذهب و تمدن و تاریخ دعوت و اصلاح فصل پنجم از جلد چهارم.

 



طبقه بندی: قرآنی  

سه شنبه 5 ارديبهشت 1391 |

سوره المائدة

مائده به معنى سفره آراسته از غذا مى باشد.

مائده  نام پنجمين سوره قرآن مى باشد كه از آيه 112 اين سوره گرفته شده است. قسمتى از اين سوره درباره تقاضاى حواريّون و ياران حضرت عيسى است كه از او خواستند سفره اى آراسته از غذا براى آنان از طرف خداوند نازل شود. بعضى از موضوعات مطرح شده در اين سوره عبارتند از: بيان معارف اسلامى موضوع رهبرى بعد از رسول خدا نفى اعتقاد مسيحيت به تثليث، موضوع وفاى به عهد و عدالت اجتماعى، شهادت به عدل، داستان هابيل و قابيل فرزندان آدم و تحريم قتل نفس و معرفى غذاهاى حلال و حرام و بيان قسمتى از احكام مربوز به وضو و تيمّم. اين سوره 120 آيه دارد و در مدينه نازل شده است.

عن أبى جعفر قال: من قرأ سورة المائدة فى كل خميس لم يلبس إيمانه بظلم و لايشرك أبدا.(1)

از حضرت باقر نقل شده كه فرموده: هر كس سوره مائده را در هر پنجشنبه بخواند، ايمانش به ظلم آلوده نگردد و هرگز بر خدا شريك نگيرد.



طبقه بندی: قرآنی  
برچسب ها: قرآن   مائده 

جمعه 1 ارديبهشت 1391 |

سوره النساء

نساء به معنى زنان است و نام چهارمين سوره قرآن مجيد مى باشد. نام اين سوره از آيه اوّل آن گرفته شده و در اين سوره پاره اى از حقوق مربوط به زنان مطرح گرديده است. بعضى از موضوعات ديگر اين سوره عبارتند از دعوت به ايمان و عدالت، كنترل و نگهدارى و بهسازى محيط خانواده، حقوق و وظايف افراد جامعه در برابر يكديگر، لزوم اطاعت از رهبرى، قوانين مربوط به ازدواج، قوانين كلّى حفظ اموال عمومى، قانون ارث و بيان سرگذشت پيشينيان و بيان اهميّت هجرت در راه خدا. اين سوره در مدينه نازل شده و 176 آيه دارد.

عن أميرالمؤمنين قال: من قرأ سورة النساء فى كل جمعة أمن ضغطة القبر.(1)

اميرالمؤمنين فرمود: هر كس در هر جمعه سوره نساء را قرائت كند از فشار قبر در امان باشد.

-------------

1- ثواب الاعمال 95 - تفسير العياشى 1/215



طبقه بندی: قرآنی  
برچسب ها: قرآن   سوره   نساء 

جمعه 1 ارديبهشت 1391 |

ترك اَولي

 

ترك اَولي

حضرات انبياء گرچه به مقام اقرار به معصيت برآمده‌اند و مقرّبين درگاه الهي بالاخصّ در مقام مناجات خود را گناهكار بزرگي دانسته‌اند، امّا بزرگان دين آن را از باب «حَسَناتُ الاَبْرارِ سَيِّئاتُ الْمُقَرَّبينِ» شمرده‌اند. اين از علائم كمال معرفت رحماني است كه شخص در آن مقام، عبادات و طاعات خود را ناچيز شمارد و اقرار بر قصور نمايد، چنان كه حضرت رسول اكرم(ص) به پيشگاه الهي عرض نمود «ما عَبَدْناكَ حَقَّ عِبادَتِكَ».

حضرات انبياء از لحاظ شأن و مقام يكسان نيستند، لذا از لحاظ انجام تكاليف و وظايف نيز برابر نمي‌باشند. بسا كه انجام پاره‌اي امور براي بعضي از آنان، ترك اولي محسوب شود و براي برخي ديگر نسبت به علوّ شأن و مقامشان، معصيت به شمار آيد.

اثم و عصيان و ذنب هر چند به معني گناه است، لكن مراتبي دارند. از حضرات انبياء و اولياء گناه سر نمي‌زند، يعني امري كه صرف مضرّات معنوي باشد يا مضرات معنويش بر منافع آن غالب باشد، بلكه حداكثر از آنان «ترك اولي» ممكن است صادر شود نه معصيت، و اگر هم احياناً معصيت ناميده شود، مجازاً معصيت است نه حقيقتاً.

گرچه از بعضي از حضرات انبياء ترك اولي سر زده است، ولي ترك اَوْلي نه عصيان است و نه ارتكاب به امري از امور مكروه، و نه ترك واجب است و نه ترك امري از امور استحبابي، بلكه در مقام آزمايش، يك امر تعبّدي است. بنابراين ترك اولي دليل بر فقدان عصمت در آن ذوات مقدس نيست، آنان هم داراي عصمت علميّه و هم عصمت عمليّه‌اند.

عصمت مراتبي دارد و از شخصيت‌هاي مقدسي مانند حضرت رسول اكرم(ص) و حضرات ائمه اطهار(ع) كه مراتب عصمتيه‌شان در حد كمال است، ترك اولي هم سر نزده است. اما مراتب عصمت علميّه و عمليّه بسياري از انبياء به درجة عصمت ايشان نمي‌رسد.

 



طبقه بندی: قرآنی  
برچسب ها: گناه 

چهار شنبه 30 فروردين 1391 |
صفحه قبل 1 ... 5 6 7 8 9 ... 13 صفحه بعد
ثقلین

.شتاب کن که زود هم دیر است.
پست الکترونیک

پروفایل مدیر وبلاگ

 

موضوعات

قرآنی

روایات و احادیث

عهدین

شیطان پرستی

داستانی

 

مطالب اخیر

sms

هر روز یک آیه با تفسیر / هیچ مکانی فاقد حضور خداوند نیست!

معلم نمونه درآموزه های قرآنی

یا ابا صالح ادرکنی)عج(

چگونه امام زمان را در عمل یاری کنیم؟

قرآن، بهار، امام زمان)عج(

جملات واقعاَ...

ازدواج در چه سنی مناسب است؟

تکرار در قرآن

مبانی منشور وحدت اسلامی

انسان کامل به روايت قرآن

... بیا ...

فلسفه حجاب در اسلام چیست؟

نگاه اسلام به آشنایی بین دختر و پسر پیش از ازدواج چیست؟

دروغ

عوامل اصلی انجام گناه چیست؟

امام مهدی (عج) در قرآن

فشن اسلامي

لبیک یا حسین یعنی ..... (سید حسن نصر الله )

 

برچسب ها

قرآن (4)  مهدی موعود (2)   مائده (2)  گناه (2)  بی نقطه (2)   علی (2)   نهج البلاغه (2)  خوش آمد گویی (2)   سوره (2)   نساء (2)  لوازم ضروری برای یک جوان موفق (2)  خورشید (2)   ماه (2)  مغز (2)   قرآن (2)  

آرشیو مطالب

مرداد 1393

دی 1392

آبان 1392

فروردين 1392

اسفند 1391

بهمن 1391

دی 1391

آذر 1391

آبان 1391

مهر 1391

شهريور 1391

مرداد 1391

تير 1391

خرداد 1391

ارديبهشت 1391

فروردين 1391

 

نویسندگان

ثقلین

محمود خراشادی

کاظم عباسی

مصطفی داورنژاد

محمد اسمعیلی

محمد کاظم غفاری نژاد

مجید روشن

صادق

محمد حسن پور

جواد صادقی

محسن توسلی

حسن ذوقی

محسن سالاری

قدرت رستمی

علی اکبر خزاعی عرب

 

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان فوز و آدرس fowz.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.

مدیریت وبلاگ فوز

ع.ش.ک





پیوند ها

پایگاه جامع عاشورا

قالبهای مذهبی وبلاگ

جوانان ایرانی

طاووس اهل بهشت

ردیاب خودرو

 

دانشنامه مهدویت

پیوندهای روزانه

حمل ماینر از چین به ایران

حمل از چین

پاسور طلا

الوقلیون

 

امکانات جانبی

RSS 2.0

ورود اعضا:

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 4
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 28
بازدید ماه : 80
بازدید کل : 46168
تعداد مطالب : 61
تعداد نظرات : 6
تعداد آنلاین : 1

Alternative content


فوز

آپلود عکس
مداحان
IS

 

 
 

لوگوی دوستان

 

مرجع قالبها و ابزارهای مذهبی
By Ashoora.ir & Blog Skin