فوز

برای ما رضای او

 

 

حس بویایی و ساختار آن

 

از جمله نعمتهای خداوند که کمتر متوجه آن می‌شویم حس بویایی است. دانشمندان بین حس بویایی و بینایی مقایسه‌ای کرده‌اند؛ چشم جز به کمک یک واسطه که نور است کار نمی‌کند؛ اما بینی هیچ نیازی به واسطه ندارد؛ چراکه انسان شب و روز، در نور شدید یا در تاریکی شدید حس بویاییش کار می‌کند و نمی‌خواهد بین انسان و شیء آن گونه که در شنوایی لازم است، اتصال و برخوردنزدیک و مستقیمی وجود داشته باشد. به همین خاطر گفته‌اند : بویایی یک محدوده‌ی امنیتی بسیار گسترده را برای شخص فراهم می‌کند، بدین صورت که وقتی خوابیده باشد بوی گاز را در خانه احساس می‌کند؛ نه صدایی هست نه نوری، و نه برخورد مستقیمی. همچنین هنگامی که در اتاق خواب است و گاز آشپزخانه باز است، درها نیز بسته است، تاریکی شدید حکمفرماست، هیچ صدایی و هیچ برخورد مستقیمی هم نیست، با این حال بو را حس می‌کند و بیدار می‌شود و گاز را می‌بندد. این چنین حس بویایی یک دایره‌ی گسترده‌ای از امنیت و آسایش برای انسان ایجاد می‌کند.

چه کسی می‌تواند باور کند که در بینی‌اش صد میلیون سلول عصبی مخصوص حس بویایی وجود دارد؟ این سلول‌های عصبی همه در استخوان بالایی بینی در محدوده‌ای دویست و پنجاه میلیمتری انباشته شده است. این سلولهای عصبی که شمار آن حدود بیست میلیون است چیزی بیشتر از هفت مژه دارد و بر روی این مژه‌ها یک مایع مخاطی حاوی مواد مذاب روغنی هست که در مواجهه با بو واکنش شیمیایی از خود نشان می‌دهد واز این عکس‌العمل شکل هندسی مشخصی بنابر طبیعت بو (مطبوع یا نامطبوع بودنش) تشکیل می‌شود. برای نمونه هنگام به مشام رسیدن بوی گل شکل هندسی که مژه‌ها به خود می‌گیرد، شبیه کلید است و هنگام شنیدن بوی موردپسند، مژه‌ها به شکل مستطیل یا به شکل حوض شنا در می‌آید. این چنین کنش و واکنش شیمیایی بو و مژه‌های بویایی دارای ویژگی مذاب رد و بدل می‌شود، و شکل هندسی به دست آمده، از راه عصب بویایی که در سقف‌بینی جای دارد، پیامی به مرکز بویایی در مغز می‌فرستد، مغز نیز می‌تواند ده هزار بو را نه تنها از هم تمییز دهد؛ بلکه آن را شناسایی کند؛ زیرا در مغز یک حافظه‌ی بویایی وجود دارد که هرگاه بویی را احساس کند؛ مژه‌ها واکنش نشان می‌دهد و شکل هندسی مناسب به خود می‌گیرد و بلافاصله پیام را به مغز ارسال می‌دارد، مغز که نمونه‌ی ذخیره‌ شده‌‌ی ده هزار بو در حافظه‌ی مخصوص دارد، یکی‌یکی بوی رسیده را بر همه‌ی بوهای موجود می‌گذارد تا آنها را با هم تطبیق دهد، و نتیجه می‌گیرد که مثلاً این بوی یاسمن، آن بوی گل یاس است، و آن یکی بوی زنبق. تمام این فعل و انفعالات دریک چشم بر هم زدن انجام می‌شود.

دانشمندان می‌گویند این مژه‌ها خاصیت‌های بسیاری دارند؛ می‌توانند در کمترین تمرکز نیم میلیونم میلی‌گرم در یک سانتیمتر مکعب بو را احساس کند. وقتی بو را دریافت کرد به مغز می‌برد و مغز آن را شناسایی می‌کند و می‌گوید این فلان بویا بوی فلان چیز است.

انسان ابزارهایی در اختیار دارد که با آن محیط بیرون را می‌شناسد؛ مثلاً با چشم کار دیدن را انجام می‌دهد، اما چیزهایی هست که وقتی انسان در داخل خانه یا در اتومبیل است چشم نمی‌تواند آن را ببیند. ولی گوش سروصدای آن را (در صورت داشتن) می‌شنود. بنابراین شنیدن یک کانال دفاعی دیگر است، و چیزهایی نیز هست که نه می‌تواند آن را ببیند و نه صدایی از آن بشنود؛ مثلاً اگرموشی در خانه بمیرد، چه جوری از وجود آن خبر‌دار می‌شود؟ بی‌گمان از روی بوی آن. پس در واقع این از فضل و بخشش خداوند بر انسان است که از طریق بو امکان شناسایی محیط اطراف و احساس وجود چیزی در آن را برای او فراهم کرده است.

یک میلیون سلول که هر کدام هفت مژه دارد و بر روی مژه‌ها یک مایع مخاطی حاوی مواد مذاب روغنی هست که در رویارویی‌ با بوها واکنش شیمیایی از خود بروز می‌دهد، و در نتیجه‌ی آن واکنش، شکلی هندسی پیدا می‌کند که پیامی به مغز می‌فرستد و مغز ده هزار بو را ازهم باز می‌شناسد؛ بوی موردنظر بر تمام نمونه‌های بوهای موجود در مغز می‌گذرد تا آن را شناسایی کند و سپس بگوید این فلان بو است.

تراکم بو با مقدار نیم میلیونم میلی‌گرم در سانتیمتر مکعب برای به مشام رسیدن آن کافی است. در سر سگ صد میلیون پایانه‌ی عصبی بویایی وجود دارد و در کل توان بویایی بعضی از حیوانات یک میلیون برابر توان بویایی انسان است. مثلاً پروانه‌ی ماده از فاصله‌ی نیم مایلی از طریق بویایی و پخش کردن بوهایی شیمیایی از خود، پروانه‌ی نر را فرا می‌خواهد، و زنبور عسل بوی شیره‌ی گلها را از فاصله‌ی بسیار دور بیشتر از ده‌ها کیلومتر احساس می‌کند و نیز از همان فاصله بوی کندویش را می‌شنود. پشه بوی عرق انسان را از فاصله‌ی شصت کیلومتری احساس می‌کند. پس پاک و منزه است پروردگار که این حس را که مایه‌ی امنیت و کرامت انسان است، در وجودش نهاده است.



طبقه بندی:  قرآنی  
برچسب ها: حس بویایی-خدا 

دو شنبه 25 تير 1391 |

جنین‌شناسی یکی از اعجاز قرآن

آیه 12 و 13 سوره مؤمنون از دلایل اعجاز علمی قرآن می‌باشند که می‌فرماید :

 

?و لقد خلقنا الانسن من سُللهٍ مِنْ طین* ثمَّ جعلنه نطفهً فی قرارٍ مّکین ?

«ما انسان را از عصاره‌ی از گِل آفریده‌ایم * سپس او را به صورت نطفه‌ای در آواره و آنرا در قرارگاه استوار جای داده‌ایم».

در حروف عطف دقت نمایید که قرآن می‌فرماید :

?ثم جعلنه فی قرارٍ مکین ?

و قرار مکین همان رحم است،

?ثمَّ خلقنا النُطْفَهَ عَلَقَهً فَخَلَقْنا العَلَقَهَ مُضْغَهً ?

و در دنبالة آن با حرف فاء [عاطفه] عطف می‌گردد و می‌فرماید :

?فخلقنا المضغهً عِظماً فَکَسَوْنا العِظمَ لَحماً ?(مؤمنون : 14)

از علقه تا مضغه و نیز از مضغه [پارچه گوشت] تا عظام [استخوان] و از عظام تا لحم [گوشت] با فاء عطف شده است، اما از نطفه تا علقه [زالو] به حرف «ثُمَّ عطف شده است، با علم به اینکه حرف ثمّ در عطف [زبان عربی] برای ترتیب همراه با تأخیر می‌باشد، اما حرف فاء عطف برای ترتیب و دنبال آمدن [سریع] می‌باشد.

جدیدترین مطلب در علم جنین‌شناسی اینکه بین مرحله نطفه و علقه فتره‌ای افزون بر دو هفته وجود دارد به طوری که جنین در این فتره به کندی رشد می‌نماید، چون این مرحله مرحلة رخنة نطفه در دیواره رحم می‌باشد، و جنین رشد نمی‌نماید اما طریق‌های جذب غذا از رحم مهیا می‌گردد.

و جنین در این مرحله همچون دایره‌ای متشکل از سلول‌های منظم که بر شکل دو صف متوازی سازمان‌یافته‌اند، خداوند این مراحل کُند از اول و دوم و سوم لقاح را با حرفِ ثُم از آن تعبیر و عطف نموده است، اما از علقه تا مضغه را با حرف فای عطف بیان نموده است، و می‌فرماید :

?فخلقنا المضغهً عِظماً فَکَسَوْنا العِظمَ لَحماً ?

و در مرحله واحده‌ای که همان مرحله، علقه‌ای جنین باشد، با حرف عاطفه ثم آنرا بیان می‌نماید، و می‌فرماید :

?ثمَّ خلقنا النُطْفَهَ عَلَقَهً ?

در خلال دو هفته این تخم لقاح شده که به صد سلول افزایش یافته است به رشد روی نمی‌آورد، بلکه به تمکین و حفظ خویش از جداره رحم روی می‌آورد لذا رشد آن کُند می‌گردد، و قرآن از حقیقت علمی با حرف عطف ثُمَّ از آن تعبیر می‌نماید، و می‌فرماید :

?و لقد خَلَقْنَا الاِنْسنَ مِنْ سُللَهٍ مِنْ طِینٍ* ثمَّ جَعَلْناهُ فی نطفهً قَرارٍ مّکِینٍ* ثُمَّ خلقنا النُطْفَهَ عَلَقَهً فَخَلَقْنا العَلَقَهَ مُضْغَهً* فخلَقنا المضغهً عِظماً فَکَسَوْنا العِظمَ لَحماً ثُمَّ اَنشأنهُ خَلْقاً ءاخَرَ فَتَبارَکَ اللهُ أحْسَنَ الخَلِقینَ?[1](مؤمنون : 12-14)

این سخن پروردگار جهانیان است، این سخن خالق هستی است، و آیات اعجاز قرآن تمام شدنی نیست، هر اندازه علم پیشرفت نماید جلوه‌ای از جلوه‌های اعجاز قرآن ‌کشف و آشکار می‌گردد.

 


 


[1]- انسان را از عصاره‌ای از گِل آفریدیم * سپس او را به صورت نطفه‌ای در قرارگاه استوار قرار دادیم * سپس نطفه را به لخته خونی و آنرا به تکه گوشتی بدل نمودیم * و تکه گوشت به استخوان تبدیل نمودیم و استخوان را با گوشت پوشانیدم. سپس، آنرا آفرینش جدیدی می‌بخشیم، والامقام و مبارک خداوند است که بهترین سازندگان است.

  



طبقه بندی: قرآنی  

دو شنبه 12 تير 1391 |

نزول قرآن

 نزول قرآن

 

خدای تعالی در قرآن می‌فرماید:

(شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِي أُنْزِلَ فِيهِ الْقُرْآنُ هُدًى لِلنَّاسِ وَبَيِّنَاتٍ مِنَ الْهُدَى وَالْفُرْقَانِ... (١٨٥)(بقره / 185)

«ماه رمضان [همان ماه‏] است كه در آن، قرآن فرو فرستاده شده است، [كتابى‏] كه مردم را راهبر، و [متضمّن‏] دلايل آشكار هدايت، و [ميزان‏] تشخيص حق از باطل است‏»

و در جای دیگری می‌فرماید:

(إِنَّا أَنْزَلْنَاهُ فِي لَيْلَةٍ مُبَارَكَةٍ إِنَّا كُنَّا مُنْذِرِينَ (٣)(دخان / 3)

«كه ما آن را در شبى پر بركت نازل كرديم، ما همواره انذار كننده بوده‏ايم. »

و همچنین می‌فرماید:

(إِنَّا أَنْزَلْنَاهُ فِي لَيْلَةِ الْقَدْرِ (١)) (قدر / 1)

«ما آن (قرآن) را در شب قدر نازل كرديم‏»

بین این آیات تعارضی وجود ندارد و همه می‌رسانند که قرآن در ماه مبارک رمضان نازل شده است زیرا منظور (لیلة مبارکة) لیله القدر است و (شهر رمضان) مشتمل بر آن است.

اما ظاهر این مفهوم با واقع عملی نزول قرآن در تعارض است چون همه‌ی قرآن در شب قدر نازل نشده و در طول 23 سال نبوت رسول‌الله صلي الله عليه و سلم  فرود آمده است، لذا دانشمندان در توجیه این آیات دو گرایش اساسی دارند.

1-اکثر آنان می‌گویند قرآن دارای دو نزول است:

الف : یک نزول در شب قدر انجام گرفته و قرآن از لوح محفوظ به آسمان دنیا نازل شده است.

ب : و نزول دوم که بر اثر حوادث و وقایع و مناسبات بوده از آسمان دنیا به زمین است. و مقصود از این آیات نزول اول می‌باشد.

2- و بعضی از محققان می‌گویند: مقصود از این آیات ابتدای نزول قرآن است یعنی برای اولین بار اولین قسمت قرآن در شب قدر نازل شده سپس بر اثر حوادث و وقایع و مناسبات استمرار یافته است، زیرا شرف لیلة القدر به نسبت بشر در آن است که قرآن بر خود آنان نازل شود.

نظریه‌ی دیگری نیز وجود دارد که تقریبا تلفیقی از این دو قول است، و می‌گویند: در طول 23 سال در شب قدر هر سال مقداری از آیات به آسمان دنیا فرود می‌آمده است که در آن سال قرار بوده است بر رسول‌الله صلي الله عليه و سلم  نازل شود، یعنی قرآن در 23 لیلة القدر از لوح محفوظ به آسمان دنیا و در طول 23 سال از آسمان دنیا به زمین نازل شده است. و چنانکه معلوم است این نظریه، اجتهادی است و دلیلی ندارد.

نزول منجّم قرآن

مقصود از منجم، نزول قرآن به صورت قسمت قسمت است، و کلمه منجم اسم مفعول از تنجیم به معنای چیزی را منوط به طلوع و غروب ستاره کردن است.

چنانچه از تاریخ معروف زندگی رسول‌الله صلي الله عليه و سلم  به طور قطعی دانسته می‌شود آن است که قرآن یکدفعه برایشان فرود نیامده است چنانکه خداوند عزوجل در قرآن اعتراض کفار را بر این امر نقل می‌کند:

(وَقَالَ الَّذِينَ كَفَرُوا لَوْلا نُزِّلَ عَلَيْهِ الْقُرْآنُ جُمْلَةً وَاحِدَةً ... (٣٢)) (فرقان / 32)        

«و كافران گفتند: چرا قرآن يكباره بر او فرو فرستاده نشد؟»                   

حکمت نزول منجم قرآن

خداوند عزوجل در نزول پراکنده‌ی قرآن صلاح و حکمتهایی قرار داده که در غیر آن صورت ممکن نبود به چنین اهدافی دست یافت.

1- تقویت قلب رسول‌الله صلي الله عليه و سلم  :

خداوند بواسطه‌ی نزول تدریجی قرآن قلب پیامبر را در برابر مشکلاتی که از سوی مشرکان بر او تحمیل می‌شد تقویت می‌کرد رسول‌الله صلي الله عليه و سلم  در برابر این مشکلات با اطمینان خاطر می‌ایستاد چون یقین داشت خدا او را تأیید و تقویت می‌نماید، و قرآن به صراحت این معنا را بیان فرموده است:

(... كَذَلِكَ لِنُثَبِّتَ بِهِ فُؤَادَكَ ... (٣٢)) (فرقان / 32)

«اين بخاطر آن است كه قلب تو را بوسيله آن محكم داريم‏»

2- آسان ساختن حفظ قرآن: چنانکه می‌دانیم رسول‌الله صلي الله عليه و سلم  با حکمتی که خداوند عزوجل؛ در مورد شخصیت ایشان و دفع تهمت از حریم مقدسشان در نظر داشته است، خواندن و نوشتن نمی‌دانستند لذا اگر قرآن یکباره نازل می‌شد حفظ آن میسر نبود، و در اشاره به این مطلب در ادامه آیه‌ی مذکور آمده است (...وَ رَتَّلْنَاهُ تَرْتِيلا)

3- تحدی و اعجاز: هنگامی که مشرکان و یا اهل کتاب به ادعای خود مشکلاتی غیرقابل حل پیش پای رسول‌الله صلي الله عليه و سلم  می‌گذاشتند و با سؤالات و مجادلات خود قصد تحریج او را داشتند آیات قرآن با جوابهای کوبنده و دندان شکن خود نازل می‌‌شد. درباره‌ی این موضوع قرآن چنین می‌فرماید:

(وَلا يَأْتُونَكَ بِمَثَلٍ إِلا جِئْنَاكَ بِالْحَقِّ وَأَحْسَنَ تَفْسِيرًا (٣٣)) (فرقان / 33)

«آنان هيچ مثلى براى تو نمى‏آورند مگر اينكه ما حق را براى تو مى‏آوريم، و تفسيرى بهتر (و پاسخى دندان شكن كه در برابر آن ناتوان شوند)»

4- تدرج در تشریع: همانطوری که در بحثهای گذشته اشاره شد خیلی از احکام قرآن سیر تدریجی و تکاملی داشته‌اند، و در بعضی موارد حکمی از حالتی به حالتی دیگر عوض شده و احکامی منسوخ و احکامی ناسخ گشته است، اما اگر قرآن یکدفعه نازل می‌شد نه چنین معنایی محقق بود، و نه تعارضی که در این حالت بین آیات مختلف وجود داشت، قابل فهم بود.

5- دلالت بر صدق رسول‌الله صلي الله عليه و سلم  که قرآن از نزد خداوند؛ عزوجل است زیرا هیچ کتابی نمی‌توان یافت که مؤلفش جملات و موضوعات آن را در مدت زمانی طولانی تهیه کند و یکنواخت و قوی و یکدست باشد چون هر انسانی در طول زندگی خود سیر تکاملی دارد و در نتیجه آثارش نیز یکسان نخواهد بود، حال آنکه قرآن یکنواخت است، و تهمت اینکه ساخته‌ی یک انسان باشد از آن دور است.

به نقل از كتاب علوم قرآن، تألیف : عبدالکریم أحمد محمّدی



طبقه بندی: قرآنی  

دو شنبه 15 خرداد 1391 |

سیمای بِسْمِ اللّه

تفسیر : بِسْمِ اللّه الْرَّحْمَنِ الْرَّحِیمِ

ترجمه آیه :  

به نام خداوند بخشنده ى مهربان

نکته ها:

 در میان اقوام و ملل مختلف ، رسم است که کارهاى مهم و با ارزش را به نام بزرگى از بزرگان خویش که مورد احترام و علاقه ى آنهاست ، شروع مى کنند تا آن کار میمون و مبارک گردد و به انجام رسد. البتّه آنان بر اساس ‍ اعتقادات صحیح یا فاسد خویش عمل مى کنند. گاهى به نام بت ها وطاغوت ها وگاهى با نام خدا و به دست اولیاى خدا، کار را شروع مى کنند. چنانکه در جنگ خندق ، اوّلین کلنگ را رسول خداصلّى اللّه علیه و آله بر زمین زد.




ادامه مطلب

طبقه بندی: قرآنی  

یک شنبه 24 ارديبهشت 1391 |

عاقبت دكتاتورها و ظالمينى كه پس از سالها ظلم و ستم پا به فرار مي نهند:

 

خداوند متعال در سوره انبياء مي فرمايد:

" فَلَمَّا أَحَسُّوا بَأْسَنَا إِذَا هُم مِّنْهَا يَرْكُضُونَ (12) لَا تَرْكُضُوا وَارْجِعُوا إِلَىٰ مَا أُتْرِفْتُمْ فِيهِ وَمَسَاكِنِكُمْ لَعَلَّكُمْ تُسْأَلُونَ (13) قَالُوا يَا وَيْلَنَا إِنَّا كُنَّا ظَالِمِينَ (14) فَمَا زَالَت تِّلْكَ دَعْوَاهُمْ حَتَّىٰ جَعَلْنَاهُمْ حَصِيدًا خَامِدِينَ (15) "

" آنان هنگامي كه عذاب ما را احساس كردند ، ناگهان پاي به فرار گذاشتند ( و براي نجات خويش همچون چهارپايان به اين سو و آن سو گريخته‌اند ) (12) ‏( امّا به عنوان تمسخر و استهزاء بديشان گفته شده است: ) نگريزيد و باز گرديد به سوي زندگاني پرناز و نعمتي كه در آن بسر مي‌برديد (و به سوي كاخها و قصرهاي پرزرق و برق تان) تا شما مورد پرسش قرار گيريد (13) مي‌گويند : واي بر ما! ما ستمگر بوده‌ايم (و با كفر ورزيدن، بر خود ستم كرده‌ايم ، و هم اينك به آتش مي‌سوزيم) (14) ‏پيوسته اين، فرياد ايشان خواهد بود ( و « واي بر ما » را تكرار مي‌كنند ) تا اين كه آنان را درويده و فرو افتاده مي‌نمائيم ( و ايشان را از پاي مي‌اندازيم و هلاكشان مي‌سازيم ) .‏"



طبقه بندی: قرآنی  

جمعه 15 ارديبهشت 1391 |

جمع آوری اطلاعات شخصی مسلمانان در پلیس آمریکا

 

پلیس فدرال آمریکا مسلمانان جهان به خصوص آنهایی را که ساکن این کشور هستند را به دقت زیر نظر دارد و تمام اطلاعات شخصی آنها را جمع آوری کرده است.
به گزارش سایت خبری آجیب، شورای روابط اسلامی آمریکا و اتحادیه لیبرال شهروندان آمریکایی با تنظیم شکواییه ای، اف بی آی را محکوم به جاسوسی علیه مسلمانان کردند.
بنابر این گزارش، پلیس فدرال آمریکا با فعالیتی که مغایر با قوانین این کشور است مسلمانان را زیر نظر دارند و خصوصی ترین اطلاعات آنها از جمله آدرس،شماره تلفن همراه و آدرس ایمیل را جمع آوری کرده است.
از نظر اف بی آی همه این مسلمانان تنها به جرم دینشان محکوم به این جاسوسی غیر قانونی هستند و پلیس فدرال آمریکا بیش از همه، مسلمانان ایالت کارولین جنوبی را تحت فشار جاسوسی های خود قرار داده است.
پیتر بیبرینگ، وکیل شورای روابط اسلامی آمریکا اظهار کرد: پلیس فدرال باید زمان و انرژی خود را صرف تهدیدهای واقعی کند به جای آنکه هر مسلمانی را که به مسجد می رود زیر نظر بگیرد.
این در حالی است که مسلمانان فرانسه نیز از این جاسوسی که به شدت از سوی دولت حمایت می شود رنج می برند طوری که هر مسلمانی که به مسجد برود، ریش داشته باشد و در فعالیت های جمعی حضور پیدا کند به شدت مورد جاسوسی های علنی قرار می گیرد.
99،99 در صد مسلمانان صلح طلب هستند و هیچ ارتباطی با گروههای تروریستی ندارند و صرف هزینه های بالا برای جاسوسی آانها اف بی آی را از پرداختن به جنایتکاران واقعی باز می دارد.



طبقه بندی: قرآنی  

جمعه 15 ارديبهشت 1391 |

قرآن و مغز انسان

 

خداوند در قرآن کریم درمورد یکی از کافران بدطینت که از نمازگزاردن پیامبر صلی الله علیه وسلم در کعبه ممانعت می کرد، چنین می فرماید:
"زنهار! اگر باز نايستد پيشانى [او] را سخت بگيريم. [همان] پيشانى دروغزن گناه‏پيشه را!(قرآن کریم، 96: 15-16)
چرا قرآن پیشانی را برای دروغ گویی و گناه کاری استفاده کرده است؟ چرا قرآن خود آن شخص را به دروغ گویی و گناه کار بودن وصف ننموده است؟ چه ارتباطی بین این دو، یعنی پیشانی انسان و دروغ گویی و خطاکاری وجود دارد؟ اگر نگاهی به بخش جلویی جمجمه بیاندازیم، پیش مغز مخ پیشین را خواهیم یافت.
علمفیزیولوژی درباره ی عملکرد این ناحیه چه می گوید؟ کتابی به عنوان Essentials of Anatomy & Physiology (اصول آناتومی و فیزیولوژی) در باره ی این قسمت می گوید: "انگیزه و دوراندیشی برای برنامه ریزی و نوآوری حرکات در بخش جلویی مربوط به لاب های پیششین مغز صورت می گیرد. این ناحیه ای است که با کورتکس مغز همکاری می کند. (Essentials of Anatomy&Physiology، سیلی و دیگران، ص. 211 و همچنین The Human Nervous System، نوبک و دیگران، صص. 410-411)
در کتاب چنین می خوانیم: در ارتباط آن با انگیزش و تحریک پذیری نیز گمان می رود پیش مغز مرکز کاربردی برای پرخاشگری باشد". (Essentials of Anatomy & Physiology ، سیلی و دیگران، ص 211)
بنابراین این ناحیه ی پیش مغز عهده دار برنامه ریزی، انگیزش و آغاز رفتارهای خوب و خطا بوده و عهده دار دروغ گویی و راستگویی می باشد. بنابراین شایسته است که پیشانی را، زمانیکه فردی دروغ گفته یا خطایی می کند، به دروغ گویی و خطاکار بودن توصیف کرد. چنانکه قرآن می فرماید: "... [همان] پيشانى دروغزن گناه‏پيشه را!
 (Essentials of Anatomy & Physiology، سیلی و دیگران، ص. 210)
 
طبق گفته ی پروفسور کیث ال مور دانشمندان در همین شصت سال اخیر وظیفه ی ناحیه ی جلوی مغزی را کشف نموده اند. (الاعجاز العلمی فی الناصیة " Scientific Miracles in the Front of the Head), "، مور و دیگران، ص. 41)

بر گرفته شده از کتاب راهنمای تصویری اسلام



طبقه بندی: قرآنی  
برچسب ها: مغز  قرآن 

جمعه 15 ارديبهشت 1391 |

کالبد انسان

 

در حیات هرکدام از انسان‌ها نشانه‌های اعجازآوری است که آشکارا بر عظمت خدای عزّ و جلّ دلالت می‌نمایند، که ازجمله آنها کالبدی است که از هر چیز به ما نزدیک‌تر است، در سر هر کدام از ما سیصد هزار موی وجود دارد، که هر موی دارای پیاز، رگ، سرخرگ، ماهیچه، عصب، غدة چربی و وراثتی می‌باشد.
و شبکه چشم دارای ده قسمت می‌باشد، که در بین مخروط [چشم] و کمانک [آن] صد و چهل میلیون گیرنده نور یافت می‌گردد، و عصبی بینایی که از چشم به مغز می‌رسد شامل پانصد هزار تار عصبی است.
و در گوش همسان شبکه چشم (قسمت‌های مختلف) وجود دارد، و در آن سی هزار سلول شنیداری جهت رساندن پایین‌ترین صداها وجود دارد، و در مغز دستگاهی است - که تفاضل زمانی - که از یک هزار و ششصدم ثانیه کمتر است – برای وصول صدا به هر گوش را اندازه‌گیری می‌نماید، و جهت صدا را برای انسان معلوم می‌سازد.
و بر روی زبان جهت شناخت مزه‌های شیرین، ترش، تلخ و شور برآمدگی چشایی وجود دارد، و سپس مزه را به مغز می‌رساند.
و هر حرفی که بر روی زبان به صدا در می‌آید، هفده عضله در تشکیل آن شرکت می‌نمایند.
چه کسی باور می‌نماید؟ که در قسمت داخلی دهان پانصدهزار سلول وجود دارد؟ و در هر پنج دقیقه نیم میلیون سلول در دیواره داخلی از بین رفته، و نیم میلیون سلول (زنده) جدید دیگر جای آنها را می‌گیرند.
گلبول‌های قرمز خون چنانچه کنار هم چیده شوند طول آن شش برابر محیط زمین می‌باشد، و در هر میلی‌مترمکعب خون پنج میلیون گلبول قرمز وجود دارد، و هر گلبول قرمزی در روز هزار و پانصد بار در خون به گردش درمی‌آید، و مسافت هزار و پنجاه کیلومتر را طی می‌نماید.
قلب (انسان) در عمر متوسط بیشتر از ظرفیت یک [ساختمان] آسمان‌خراش خون تلمبه می‌نماید، در یک دقیقه شصت الی هشتاد بار نبض می‌زند، و در روز هزار بار می‌تپد، که در این تعداد تپش هشت هزار لیتر خون تلمبه می‌نماید و هر دویست لیتر معادل یک بشکه می‌باشد، و برخی دانشمندان تهیه خون توسط قلب را در عمر، پنجاه و شش میلیون گالن حساب نموده‌اند و هرگالن معادل پنج لیتر می‌باشد.
و انسان در هر 2 ثانیه صد و بیست میلیون سلول مصرف می‌نماید، و مغز انسان دارای چهارده میلیارد سلول بیرونی و صد میلیارد سلول پایه‌ای می‌باشد که کارآیی آنها هنوز شناخته نشده است، و مغز پیچیده‌ترین دستگاه در وجود آدمی می‌باشد، با این وجود مغز از فهم حقیقت خود عاجز است.
و در دو شش (انسان) همسان خوشه‌های انگور هفتصد میلیون نوع سلول ریوی وجود دارد، و اگر پخش گردند، مساحت دویست متر مکعب را اشغال می‌نماید، و هر دو شش در روز بیست و پنج هزار بار می‌تپند، و صد و هشتاد متر مکعب استنشاق می‌نمایند و در کبد سیصد میلیارد سلول وجود دارد که در ظرف چهار ماه تماماً تجدید می‌گردند، و وظیفه کبد فراوان، مهم و حیرت‌آور است، به طوری که انسان بدون کبد بیش از سه ساعت نمی‌تواند دوام بیاورد.
در جداره معده میلیاردها سلول وجود دارد. در یک روز افزون بر چند لیتر اسید را تراوش می‌نماید، و دانشمندان در حل این معمّا - که چرا معده خودش را هضم نمی‌نماید؟ - بسیار تلاش نموده‌اند، آیا معده اعجازآور نیست؟
و در روده‌ها سه هزار و ششصد موی روده‌ای جهت مکیدن در هر سانتی‌ مترمربع یافت می‌گردد، و این موی‌ها تماماً هر چهل و هشت ساعت دوباره تجدید حیات می‌نمایند.
و در کلیه دو میلیون دستگاه تصفیه [خون] که طول آنها روی هم صد کیلومتر می‌باشد که در هر روز، پنج بار خون از آنها عبور می‌نماید.
و زیر لایه پوست پانزده میلیون تنظیم‌کننده و تهویة حرارت بدن یافت می‌شود، که همان غدد عرق ریز باشند و هر غدد عرق ریز نیز دارای تهویه، تنظیم، تعدیل حرارت و رطوبت می‌باشد.
و کالبدی که ما با آن زیست می‌نمائیم نزدیک‌ترین شیء نسبت به ما می‌باشد و این واقعیت‌هایی است که پزشکان دهها سال پیش آنرا کشف نموده‌اند و مطلقاً جای جر و بحث نیست و قرآن نیز می‌فرماید :
{ وَ فی انفسکم افلا تبصرون }(ذاریات : 21)
«و در خود شما [آیاتی] وجود دارد آیا نمی‌بینید؟».

دایره‌المعارف اعجاز علمی در پرتو قرآن و سنّت
شگفتیهای خداوند در بدن انسان
 نویسنده : استاد دکتر محمد راتب نابلسی



طبقه بندی: قرآنی  

دو شنبه 12 ارديبهشت 1391 |

اعتماد بین زن و شوهر


یکی از مشکلاتی که خانواده با آن روبرو می شود و سبب پیشامد ها ی ناخوشایند زیادی می گردد ، کمبود یا نبود اعتماد متقابل بین زوجین و آثار آن است که باعث بیشتر شدن شک و تردید دربین آن دو و تفسیر رفتارهای معمولی براین اساس می گردد. پس هرگاه اعتماد زن به شوهرش ضعیف شود ، چنین می پندارد که زن دیگری در زندگیش وجود دارد ، به این ترتیب تمام رفتارها و واکنشهایش را بر همین دید بنا می نهد و زندگی خود را به جهنّمی تبدیل می کند.
اگر مرد نیز به همسرش بی اعتماد شود زندگی هر دو به عذاب مبدّل می شود. ......
همیشه مواظب همسر است و در هرحال او را می پاید ، شاید گاهی هم کارهایی غیر معمول را از او ببیند که با این مشاهدات شک او را تقویت کند و اعمال اشتباه خود را با شریک زندگیش توجیه نماید ، اینجاست که خانواده از هم می پاشد و دلیل آن نیز همین عدم اعتماد بین زن و شوهر است.
دروغ گفتن و فریب دادن یکدیگر و باهم رُک و روراست نبودن از مهم ترین دلایل ضعیف شدن اعتماد زن وشوهر به یکدیگر است ، زیرا زنی که به دروغ گفتن و اعتراف نکردن به اشتباهاتش عادت دارد ، به همسرش این دلیل و بهانه را می دهد که اعتمادش نسبت به او رو به ضعف بگذارد و اگر راست هم بگوید دیگر سخنش را باور نکند ، مردی نیز که دروغگو است به همین شیوه دلیل بی اعتمادی را در اختیار همسر می گذارد.
اما چه خوب است که زن و شوهر فرمان خداوند را که می فرماید: " (يأيها الذين آمنوا اتقوا لله وكونوا مع الصادقين ) (التوبة:119) .؟" (ای کسانی که ایمان آورده اید ، تقوای خدا پیشه کنید و با راستگویان و از صادقان باشید.) اجرا کنند و به راستگویی و روراستی با یکدیگر پایبند شوند .
اعتماد به معنی غفلت و بیخبری از یکدیگر نیست بلکه به معنای اطمینانی آگاهانه است که پایه و اساس آن عشق صادقانه و احترام عمیق است و اعتماد سازی وظیفه زوجین یعنی زن وشوهر (با هم) است . روراست بودن بایکدیگر ، باعث افزایش اعتماد بین دوطرف(که با ارزشترین چیز در زندگی مشترک است.) میگردد .........
اما دروغ زندگی خانوادگی را متلاشی می کند و کیان خانواده را از هم می پاشد و از بین می برد و بدون شک راستی و صداقت سنگ بنای خانواده ی سعادتمند و تواناست.
 



طبقه بندی: قرآنی  

دو شنبه 11 ارديبهشت 1391 |

نظام دقیق ماه و خورشید

 

قرآن كریم در عصری نازل گردید كه دانش نجومی هنوز موفق به كشف حقایق علمی زیادی نگردیده بود و چندین قرن بعد از نزول قرآن بود كه تكاپوهای دانشمندان توانست بخش كوچكی را از آنچه قرآن در این میدان مطرح نموده است، درنوردد. با یشرفت‌های علمی، رفته رفته اعماق و ابعاد آیات قرآنی در این زمینه روشن و روشنتر گردید، از جمله آیه 5 سورة الرحمن كه می‌گوید:
{الشَّمْسُ وَالْقَمَرُ بِحُسْبَانٍ}
«خورشید و ماه بر اساس نظام و محاسبه دقیق حركت می‌كنند»
و برای اولین بار بود كه بشر دانست؛
 اندازه‌ و چگونگی وصول گرما و نور آفتاب به زمین، یك روند اتفاقی نبوده بلكه با حساب و كتاب دقیق و منظمی انجام می‌گیرند. پدیده‌هایی كه خود نمودار روشن عظمت آفریدگار و قدرت بی‌پایان وی می‌باشند.
اكنون بیاییم تا گوشه‌یی از این نظام دقیق را به روایت علم كه همیشه بهترین مفسر آیات علمی قرآن كریم می‌باشد، با هم مرور نماییم.
دانشمند بزرگ علم نجوم «جیمس جینز» در این باره می‌گوید: «همه چیز در خورشید، با شدت تمام در حال حركت و جوشش است. سطح خورشید آتشفشان همیشه جوشانی است كه غلیان آن هرگز آرامش نمی‌شناسد. عمق داخلی آن، نیروگاه عظیم تولید انرژی است كه هرگز از شتاب نمی‌افتد و در نتیجه جریان عظیم حرارت در آن، به طور انفجارآمیزی از عمق به سطح در حال فوران است؛ پدیده یی كه نه تنها جریان تابش اشعه خورشید را ایجاد می‌نماید بلكه زبانه‌های عظیم انفجاری و شعله‌های آتش مذاب آن را تا فاصله صدها هزار مایل از سطح آن به فضای بیرونی پرتاب می‌كند كه تصویربرداری از این حالات تا اكنون چندین بار ممكن گردیده است؛ از جمله تصاویری كه در ماه عقرب
  سال (1385) از انفجارات پیاپی توفانهای خورشید گرفته شد. در تصویربرداری یكی دیگر از این حالات (آفتاب گرفتگی سال 1919) مشخص گردید كه عرض این زبانه‌های انفجاری (350000) مایل و ارتفاع آن (475000) مایل می‌باشد. همچنین آشكار شد كه قطر خورشید (109) برابر قطر زمین است و این می‌رساند كه در مقابل هر مایل مكعبی از قطر زمین، نزدیك به یك و نیم میلیون مایل از قطر خورشید قرار دارد. درجه حرارت در قلب خورشید بیست و نه میلیون درجه فارنهایت و فشار آن به (264) میلیون تن در هر اینچ مربع می‌رسد. با این حساب، اگر حرارت خورشید بدون مانع به زمین برسد، قیامت كبری بر پا خواهد گشت. از این جهت خداوند بزرگ بر گرداگرد خورشید طبقات و لایه­های حائلی را قرار داده است كه این طبقات حائل اجازه نمی‌دهند تا حرارت خورشید بیشتر از مقیاس دو جزء از یك میلیون جزء از نیروی كلی آن، به زمین برسد.
با این حساب، آیا به تعبیر قرآن كریم، بر خورشید و ماه یك نظام محاسباتی دقیق حكمفرما نیست؟ و آیا این آیه خود نمایانگر اعجاز این كتاب مبین نمی­باشد؟
 
به نقل از: تجلی قرآن در  عصر علم  (نگاهی تطبیقی به اعجاز علمی قرآن کریم در پرتو علوم جدید)، عبدالرؤوف مخلص هروی استاد دانشکده شرعیات دانشگاه هرات افغانستان


طبقه بندی: قرآنی  
برچسب ها: خورشید   ماه 

دو شنبه 11 ارديبهشت 1391 |
صفحه قبل 1 2 3 4 5 ... 7 صفحه بعد
ثقلین

.شتاب کن که زود هم دیر است.
پست الکترونیک

پروفایل مدیر وبلاگ

 

موضوعات

قرآنی

روایات و احادیث

عهدین

شیطان پرستی

داستانی

 

مطالب اخیر

sms

هر روز یک آیه با تفسیر / هیچ مکانی فاقد حضور خداوند نیست!

معلم نمونه درآموزه های قرآنی

یا ابا صالح ادرکنی)عج(

چگونه امام زمان را در عمل یاری کنیم؟

قرآن، بهار، امام زمان)عج(

جملات واقعاَ...

ازدواج در چه سنی مناسب است؟

تکرار در قرآن

مبانی منشور وحدت اسلامی

انسان کامل به روايت قرآن

... بیا ...

فلسفه حجاب در اسلام چیست؟

نگاه اسلام به آشنایی بین دختر و پسر پیش از ازدواج چیست؟

دروغ

عوامل اصلی انجام گناه چیست؟

امام مهدی (عج) در قرآن

فشن اسلامي

لبیک یا حسین یعنی ..... (سید حسن نصر الله )

 

برچسب ها

قرآن (4)  مهدی موعود (2)   مائده (2)  گناه (2)  بی نقطه (2)   علی (2)   نهج البلاغه (2)  خوش آمد گویی (2)   سوره (2)   نساء (2)  لوازم ضروری برای یک جوان موفق (2)  خورشید (2)   ماه (2)  مغز (2)   قرآن (2)  

آرشیو مطالب

مرداد 1393

دی 1392

آبان 1392

فروردين 1392

اسفند 1391

بهمن 1391

دی 1391

آذر 1391

آبان 1391

مهر 1391

شهريور 1391

مرداد 1391

تير 1391

خرداد 1391

ارديبهشت 1391

فروردين 1391

 

نویسندگان

ثقلین

محمود خراشادی

کاظم عباسی

مصطفی داورنژاد

محمد اسمعیلی

محمد کاظم غفاری نژاد

مجید روشن

صادق

محمد حسن پور

جواد صادقی

محسن توسلی

حسن ذوقی

محسن سالاری

قدرت رستمی

علی اکبر خزاعی عرب

 

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان فوز و آدرس fowz.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.

مدیریت وبلاگ فوز

ع.ش.ک





پیوند ها

پایگاه جامع عاشورا

قالبهای مذهبی وبلاگ

جوانان ایرانی

طاووس اهل بهشت

ردیاب خودرو

 

دانشنامه مهدویت

پیوندهای روزانه

حمل ماینر از چین به ایران

حمل از چین

پاسور طلا

الوقلیون

 

امکانات جانبی

RSS 2.0

ورود اعضا:

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 2
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 26
بازدید ماه : 78
بازدید کل : 46166
تعداد مطالب : 61
تعداد نظرات : 6
تعداد آنلاین : 1

Alternative content


فوز

آپلود عکس
مداحان
IS

 

 
 

لوگوی دوستان

 

مرجع قالبها و ابزارهای مذهبی
By Ashoora.ir & Blog Skin